Tot: 09-1985
Bij het kopen van een set nieuwe trommels is het raadzaam om ook de remschoenen te vernieuwen daar deze met elkaar samenwerken. Daar de achterzijde maar voor 20% mee remt komt er dus minder belasting op de achterzijde en zal deze dus veel minder slijten dan de onderdelen op de voorzijde zoals de remblokken en remschijven daar deze wel 80% van het remvermogen leveren. Het nadeel van remtrommels zijn dat deze slecht hun warmte kwijt kunnen raken daarom zien we op de modernere auto’s geen remtrommel systemen meer. Koelvloeistof loopt door de slangen en wordt rond gepompt door de waterpomp. Versleten trommels herkend men aan te diepe groeven in het loopvlak waardoor het loopvlak niet meer glad is en aansluit met de remschoenen opschuren gaat niet in dit geval daar de schoen bij het monteren tegen de groeven aanlopen en de remtrommel er niet overheen gaat.
Het afnemen van de remkracht aan de achterzijde wordt tijdens de apk keuring gemeten ook komt hier remverschil aan het licht. Alleen olie lekkage is uit den boze gezien het milieu. Als de handrem word aangetrokken dan gebeurd hetzelfde de remschoenen zetten uit tegen de remtrommel aan. Fabrieks-rebuilt houdt in nieuw handremmechanisme en nieuwe pistons.
Consumenten kunnen flink besparen op hun onderhoudskosten van hun auto. Een defecte remtrommel op zich komt niet zo heel vaak voor enkel na slijtage word deze meestal vervangen. Elke auto heeft een eigen VIN-nummer. Voor autoglas is eigenlijk nog geen vervanger.
De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.