Geen kenteken?
Kies hieronder uw automerk:
Vragen? Bel ons!
0341 267 637

Functie van de fuseekogel

Een fuseekogel heeft als functie de draaiende delen bij het sturen op te vangen, ook de opwaartse krachten dient de fuseekogel op te vangen denk hierbij aan drempels en heuvels. Hier heeft de fuseekogel het ook het zwaarste te verduren, een fuseekogel is daarom een echt slijtage onderdeel.

Fuseekogel vervangen

De fuseekogel dient vervangen te worden als deze speling vertoont, de speling treedt op na slijtage van de fuseekogel u kunt dit herkennen als bij het insturen een bonk of knik hoorbaar is. Om de fuseekogel zit een rubberen hoes als deze is gescheurd of versleten dan dient de fuseekogel vervangen te worden. Een fuseekogelhoes kunt u ook los vervangen dit wordt echter niet geadviseerd, als een hoesje al enige tijd gescheurd is geweest dan kan er vocht bij komen dus ook roest vandaar dat er wordt geadviseerd om de gehele fuseekogel te vervangen.

Met een kapotte fuseekogel door blijven rijden is zeer gevaarlijk als er te veel speling ontstaat dan kan de fuseekogel afbreken met alle gevolgen van dien, hierdoor kunt u de macht over het stuur verliezen. Voelt u enige speling bij het sturen? Bekijk dan of de fuseekogel speling heeft dit dient wel op een brug te gebeuren.

Fuseekogel zelf vervangen

Om zelf een fuseekogel te vervangen heeft u een hefbrug nodig, en enige kennis is zeker een vereiste. Hoe lastig dit vervangen is verschild ook per auto type. Speciaal gereedschap is een must voor dit klusje denk hierbij aan een fuseevork of een fuseetrekker, deze tools zijn ervoor om ervoor te zorgen dat er spanning ontstaat op de fusee.

Na het los draaien van de moeren zal de fuseekogel een paar flinke tikken nodige hebben om los te komen. Na het vervangen van een fuseekogel dient de auto meestal uitgelijnd te worden dit omdat de stand van de wielen iets veranderd.