Zelf monteren

Remschijven of remblokken zelf vervangen ?
Hieronder een korte video en uitleg

  

Remblokken demonteren
 
Verwijder als eerste de klemveer die de remblokken op z’n plek houden.
Zoek daarna de 2 inbusbouten aan de achterzijde van de remklauw draai deze los, Letop! hierna zal de remklauw los komen hang met een ijzerdraad de remklauw aan de veerpoot.
Laat hem niet aan de remslang hangen want hierdoor kan deze inscheuren, haal de remklauw van de bracket de remblokken vallen er nu uit.
 
Nu de remklauw ‘’leeg’’ is kan het piston de remzuiger terug gedraaid worden dit kan op verschillende manieren en is afhankelijk van het type remklauw.
Kijk eerst welk type remklauw erop de auto zit, er zijn 3 soorten :
  1. Standaard enkel of dubbele zuigers.
  2. Remklauw met handremmechanisme. 
  3. Remklauw met elektronische handrem.  
 
1. Hoe stel je een standaard remklauw terug?
 
Een standaard remklauw terug stellen kan op 2 manieren.
Een remtang kan met een stevige tang terug geduwd worden, het beste is dit te doen als de oude remblokken nog in de remklauw zitten, let op dat het afdichtrubber niet beschadigd dit kan lekkage veroorzaken.
Let op het remolie reservoir deze kan door het terug duwen van de remzuiger overlopen.
Er zijn speciale tools om een remklauw terug te duwen zie hieronder:


 
Een terugstel tool is makkelijk in gebruik.
 
 
2. Remklauw met handremmechanisme terugstellen.
 
Handremmechanisme
 
Remklauwen met een handremmechanisme moeten op een iets andere manier teruggedraaid worden, deze kunnen niet zomaar terug gedraaid worden zoals een standaard remklauw. Binnen in een remklauw met handremmechanisme zit een wormwiel (schroefdraad) de piston dient met een draaiende beweging (met de klok mee)teruggesteld te worden.


 
3.Remklauw terugstellen met elektronische handrem (achterzijde)
 
Een remklauw met automatische/elektronische handrem functie kan niet zelf gedemonteerd en terug gesteld worden dit dient u bij een garage te laten doen om dat de remklauw elektronische teruggesteld dient te worden.


 
Hoe moet ik een remschijf demonteren?
 
Het demonteren van een set remschijven op uw auto is niet zo moeilijk wij proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen in deze blog, echter zijn er heel veel verschillende remsystemen per auto merk en/of model.
Mocht u er helemaal niet uitkomen laat het dan monteren bij een garage.
Een remschijf demonteren is bij de meeste auto’s gelijk.
 
Als eerste demonteert u het wiel, verwijder daarna de remblokken en druk de remzuiger met het juiste gereedschap terug in de cilinder.
Maak de remklauw los van zijn steun de 2 inbusbouten dienen los gedraaid te worden de remleiding kan aangesloten blijven (let wel op dat deze niet los hangt) even vastzetten met een ijzerdraad aan de veerpoot zou voldoende moeten zijn.
 
Nu de remklauw los zit kan de remschijf gedemonteerd worden, op de hoed van de remschijf zit een klein torx schroefje deze moet ook los.
 
De grote centrale moer die je in het midden ziet zitten moet vast blijven deze is van de wielnaaf en niet van de remschijf.
 
Nu het torx schroefje los is kan de remschijf eraf vallen mocht dit niet het geval zijn geef dan met een rubberen hamer een tik aan de achterzijde zodat de remschijf los komt.
 
(hieronder een stappenplan) beknopt in pulldown menu
 
 
 
Monteren van de nieuwe remschijf
 
Als alles goed schoongemaakt is en ontvet is dient de wielnaaf ingevet te worden met een keramische vet.
Een nieuwe remschijf is altijd vet zodat deze niet gaat roesten door eventuele vocht in de verpakking haal dit er altijd af voordat de nieuwe remschijf gemonteerd word (met de remmenreiniger).
 
Als alles gedemonteerd is kan het schoonmaken beginnen, de wielnaaf waar de remschijf op gemonteerd zit dient goed schoongemaakt te worden alle roest en aanslag plekken moeten verwijderd worden. Onze gratis remmenreiniger is een krachtige ontvetter gebruik deze om de wielnaaf schoon te spuiten.
Een remschijf monteren op een verroeste naaf kan voor problemen zorgen deze moet dus goed schoon en roestvrij zijn.
 
Nu de remschijf los van de wielnaaf ligt kan er gelijk even gekeken worden of de wielnaaf speling heeft, als je hem kan bewegen (voor/achter) dan is het wiellager stuk deze kan dan het beste vervangen worden.
 
Als de nieuwe remschijf weer gemonteerd is dan kunnen de nieuwe remblokken terug gezet worden in de remklauw,  let op dat het piston ver genoeg is teruggesteld.
Nu alles weer op zijn plek zit kan de remklauw van de veerpoot gehaald worden en over de remschijf geschoven worden.
Zet de 2 inbusbouten weer vast aan de achterzijde, nu kan het ontluchten beginnen.
 
 
Ontluchten van het remsysteem
 
Omdat de remslang meestal los komt na het demonteren van de remklauw zal het systeem ontlucht moeten worden.
Dit kan op de volgende manier
Via het rempedaal ontluchten of via een ontluchting apparaat.
 
Letop! Met het losdraaien van de nippel deze kan namelijk enorm vast zitten gebruik eerst een losweek middel (WD-40)
 
TIP doe dit werkje met zn. 2en 1 ontluchten en de ander in de auto om het pedaal op te pompen
 
Gebruik een transparante slang om over de ontluchtingsnippel te schuiven en het slangetje in een beker of bak te laten hangen.
Stap 1. Zet de auto op bokken of op de brug.
Stap 2. Na het demonteren van de wielen, haal het stofkapje van de ontluchtingsnippel.
Stap 3. Doe de transparante slang over de nippel en laat de andere zijde in een bakje vallen.
Stap 4. Laat de ander een aantal keer op het pedaal pompen.
Stap 5. Draai de ontluchtingsnippel open terwijl de ander het rempedaal in getrapt houd. Herhaal dit proces bij beide wielen. En sluit elke keer de nippel.
Stap 6. Check de werking van de remmen
Stap 7. Houd het remvloeistof reservoir in de gaten deze kan zakken indien nodig bijvullen (met nieuwe remolie, nooit de oude vloeistof gebruiken)
 
Draai de nippel open en kijk of er luchtbellen via het slangetje naar buiten komen als er na een seconde of 10 a 15 geen bubbels meer te zien zijn sluit dan de nippel. Pomp hierna stevig het op het rempedaal en herhaal het eerst genoemde proces net zolang totdat er geen bubbels meer uit het transparante slangetje komen.




 
Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.