De wetenschap achter remblokken en remschijven

De wetenschap achter remblokken en remschijven
Bij de remmen van een voertuig hebben we het over het totale remsysteem, de fysica en de wetenschap van het bewegingsmanagement. Een voertuig is alleen bruikbaar, wanneer je deze kunt starten, sturen en stoppen. De bestuurder moet in staat kunnen zijn om met het remsysteem het voertuig te vertragen en om tot stilstand te komen, dit moet altijd mogelijk zijn dus ook bij een noodstop of naar eigen goeddunken om snelheid te verminderen. Snelheidslimieten, weg- en weersomstandigheden en obstakels maken het remsysteem een vereiste realiteit op elk vervoermiddel. Elke auto heeft om aan alle prestaties te voldoen een modern remsysteem, deze bestaat uit: rempedaal, rembekrachtiger, hoofdremcilinder, remleidingen, een doseerventiel, remblokken, remklauwen, remschijven en hydraulische remvloeistof. Als bestuurder gebruik je het rempedaal als invoerapparaat, deze wordt bijgestaan door de rembekrachtiger om de hoofdremcilinder te activeren en de druk in de hydraulische leidingen van het remsysteem te verhogen. Bij elke moderne auto die uit de fabriek rolt bevindt zich op elk van de wielen een hydraulische remklauw voorzien van remblokken die in de remschijven vastknijpen zodra de druk in de remleiding wordt verhoogd om zo het voertuig te kunnen vertragen.

Remmen: betekent omzetting van beweging in warmte
 

Een vast natuurkundig gegeven is dat energie nooit verloren gaat. Het kan niet gecreëerd of vernietigd worden, energie kan alleen van vorm veranderen. Dit vind je duidelijk terug in een auto-remsysteem, hierbij zorgen de remmen voor omzetting van beweging (kinetische energie) in warmte (thermische energie). Om het concept kinetische energie te begrijpen en hoe de verhouding is met betrekking tot gewicht en snelheid van een voertuig is het belangrijk om te weten hoeveel kracht er nodig is deze energie in warmte om te zetten om een auto tot stilstand te brengen.

Wanneer een auto rijdt bestaat er een bepaalde hoeveelheid kinetische energie. Hoe harder je rijdt hoe meer kinetische energie er is. Nu loopt de relatie niet lineair wat betreft snelheid en kinetische energie bij een voertuig. Dit zou anders betekenen dat als het wel zo zou zijn de verdubbeling van snelheid bij bijvoorbeeld 50 km/u naar 100 km/u ook een verdubbeling van de hoeveelheid kinetische energie zou zijn. In de praktijk werkt dat niet zo, hier geldt bij een verdubbeling van de snelheid een verviervoudiging van de hoeveelheid kinetische energie. De relatie kinetische energie en snelheid drukt men dan ook uit als: Kinetische energie = ½ massa x snelheid ².

In goede staat verkerende remmen is een belangrijk aspect

Wanneer je de relatie kinetische energie met snelheid door hebt, zul je begrijpen dat het remsysteem behoorlijk wat te verduren heeft. Daar komt nog bij dat zowel de massa als de snelheid van een voertuig een belangrijke factoren zijn in hoeveelheid kinetische energie die het op dat moment bezit. Hoe meer massa, hoe meer toename van de kinetische energie. Een goed werkend remsysteem met al zijn componenten is dan ook een eerste vereiste en zullen zwaardere voertuigen een zwaarder uitgevoerd remsysteem hebben.

Of je nu in een grote Pick-up Truck rijdt of in een klein stadsautootje elk afzonderlijk onderdeel van het remsysteem zal goed moeten werken om te functioneren waar het voor ontworpen is. Met de mechanische input van het rempedaal zorgt de hoofdremcilinder voor hydraulische drukverhoging in de remleiding. Tegenwoordig zijn de hoofdremcilinders uitgevoerd met een zuiger met een grote diameter. Resultaat is dan ook een snellere leidingdruk met betrekking tot het intrappen van het rempedaal. Normaal zul je meer pedaal spanning moeten hebben, maar over het algemeen merkt hier praktisch niemand wat van, omdat elk voertuig tegenwoordig rembekrachtiging heeft.

Remblokken zullen van tijd tot tijd vervangen moeten worden

Dit alles heeft te maken met het aantal gereden kilometers, de rijstijl, het woongebied en de kwaliteit van het materiaal. Om van A naar B te reizen is het belangrijk dat je auto het vermogen heeft om te stoppen wanneer je het rempedaal intrapt. Om netjes in elke situatie tot stilstand te komen zul je af en toe het remsysteem van de auto moeten controleren. Wanneer je de auto niet naar de garage brengt en alles zelf doet is het belangrijk daar consistent in te zijn. Je doet nu immers zelf het routineonderhoud.

Het is daarom van groots belang dat de bekende waarschuwingssignalen die erop wijzen dat de remblokken waarschijnlijk aandacht nodig hebben niet in de wind worden geslagen. Eerlijk gezegd, merk je vreemde dingen bij het remmen ben je eigenlijk al nalatig geweest. Een aantal van deze waarschuwingssignalen zijn:

  • Een krijsend geluid bij het remmen.
  • Duidelijk hoorbaar piepen of knarsen.
  • Langere remweg.
  • Pulserend rempedaal tijdens het remmen.
  • Het rempedaal moet dieper ingetrapt worden.

Direct actie ondernemen is wel het minste wat je kan doen om verdere schade te voorkomen.

Zelf remblokken vervangen moeilijk? Nee totaal niet.
 

Elk remblok is voorzien van een metalen lipje om aan te geven wanneer een remblok versleten is, daadwerkelijk tegen de remschijf aan komt en een verschrikkelijk piepend geluid geeft bij het remmen. Zijn de remblokken nog verder versleten zul je het geluid zelfs horen ook wanneer je niet remt. Ze zijn nu echt aan vervanging toe. Wanneer je ze zelf gaat vervangen dan zul je dit nodig hebben:

  • Een autokrik.
  • Wielmoersleutel.
  • Wielkeggen tegen het wegrollen (Veiligheid voor alles).
  • 14mm dopsleutel (veel remklauwen zitten met 14 mm schroeven vast, voor de zekerheid altijd even controleren.
  • Nieuwe remblokken.
  • Platte schroevendraaier.
  • Lijmklem om de zuiger naar binnen te drukken en te houden.
  • En een half uur tot een uur van je tijd.

Zet als eerste je auto wanneer het een automaat is in de parkeerstand en heb je een handgeschakelde auto in de eerste versnelling. Trek dan de handrem aan. Dit is alleen om de veiligheid, zodat de auto niet van de krik valt wanneer deze zou kunnen rollen. Heb je wielkeggen om te blokkeren plaats deze dan voor en achter bij een achterband. Stuur je stuur helemaal naar links als je links wil werken en naar rechts als je de rechterkant wil doen, zodat je makkelijk toegang hebt tot de remklauw. Zet de motor uit, zodat alles vergrendeld staat.

Draai de wielmoeren los aan de kant waar je wil beginnen. Krik daarna dat gedeelte omhoog, zodat het wiel vrij van de vloer komt. Draai de wielmoeren eruit en haal het wiel eraf. Meteen zie je de remschijf die omklemd wordt door de remklauw. Inspecteer direct alles of werkelijk alleen de remblokken moeten vervangen worden of meer componenten. Wanneer de remblokken nog door de remklauw stevig op de remschijf wordt aangedrukt, probeer dan met de platte schroevendraaier een beetje ruimte te creëren door hem er tussen te wrikken. Let wel op dat je hierbij de remschijf niet beschadigd en dat de boel wel is afgekoeld voordat je er met je handen aan gaat werken.

Remklauw bouten verwijderen.

Je zult merken zodra je de schroevendraaier er tussen uit haalt er ruimte is ontstaan tussen de remblokken en de remschijf. Neem nu de 14 mm dopsleutel(dit kan ook een andere maat zijn) en draai de remklauw bouten los. Verwijder deze en leg ze opzij. Nu zul je de remklauw omhoog moeten kunnen zwaaien scharnierend aan de bovenste bout of wanneer je deze ook moet verwijderen, hang de remklauw aan een ijzerdraadje in de wielkast.

Probeer hiermee zoveel mogelijk de remleiding te ontzien, dus geen knikken of verdraaiingen veroorzaken. De oude remblokken zullen als het goed is makkelijk uit te halen zijn. Druk daarna voorzichtig met een lijmklem de remzuiger terug, doe dit langzaam om de remolie de tijd te geven terug in het systeem te gaan. Plaats de nieuwe remblokken zoals je de oude eruit gehaald hebt.

Mochten er in het nieuwe pakket remblokken extra attributen zijn in de vorm van bijvoorbeeld vulplaatjes, bouten, enz, nooit het oude terugplaatsen altijd het nieuwe gebruiken. Plaats de remklauw met nieuwe remblokken over de remschijf op zijn oude positie en zet deze vast met de 14 mm bouten. Plaats het wiel terug en draai de wielbouten aan. Laat de krik zakken en trek de wielbouten na. Doe het natrekken altijd kruislings.

Tel uit je winst

Zelf je remblokken vervangen is en blijft goedkoper, dit betekent wel dat je dit stukje onderhoudt zelf regelmatig moet controleren en bijhouden. Wacht je tot het laatste moment of tot het te laat is dan kunnen de kosten wel eens hoog zijn. Maar, voor elk versleten onderdeel hebben wij van autopartsonline.nl altijd voor elk merk het juiste in huis, zodat als het moet complete remsystemen vervangen kunnen worden. Bij ons ben je altijd goedkoper uit dan bij de garage, voor een monteur betaal je al gauw €40,- tot €70,- per uur, en daar zitten nog geen remblokken bij. Bestel daarom je remblokken A-klasse, Oem-versie of het merk Brembo bij ons online

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }