Draagarm van de auto vervangen

Draagarm van de auto vervangen
De draagarm van een auto bestaat uit een stalen constructie waardoor de wielen van het voertuig worden verbonden met de ophanging of carrosserie. De draagarm zorgt ervoor dat de aandrijfkracht en remkracht overgebracht worden, zonder dat hierbij de stand van de wielen beïnvloed wordt. Doordat er flink wat kracht op de draagarm komt te staan zijn voornamelijk de kogels en de rubbers in de hoeken aan slijtage onderhevig. Moet je de draagarm auto vervangen? Wij geven je wat meer informatie.

Wat is een draagarm?

De draagarm is een aluminium onderdeel dat er uit kan zien als een driehoek of een stang. Nieuwere auto's zijn doorgaans voorzien van een driehoekige draagarm terwijl oudere auto's een stangvormige draagarm hebben vanwege de reactiestang. De draagarm zelf gaat niet snel stuk doordat deze stevig en robuust is. De meeste reparaties bestaan uit het vervangen van rubberlagers of de kogels. Deze zijn namelijk wel slijtagegevoelig. Bij het versnellen, remmen en sturen komen er grote krachten vrij. Deze worden opgevangen door de draagarm zonder dat deze krachten de stand van de wielen beïnvloeden. Bij slijtage is het vaak voordeliger om de hele draagarm te vervangen dan om bijvoorbeeld de lagers in- en uit te koppelen doordat dat een lastig en precies werkje is.

Wanneer moet je een draagarm vervangen?

Slijtage van de kogels en rubberlagers kun je gaan voelen aan het rijgedrag van de auto. Verouderde en versleten kogels en rubber lagers zorgen ervoor dat je de draagarm moet vervangen. Soms hoor je bijvoorbeeld gebonk als je op onverharde wegen rijdt of voel je een lichte tik bij het sturen, waardoor het sturen minder comfortabel voelt. Ook is het mogelijk dat de auto niet meer strak stuurt of naar één kant toe trekt. Het is dan ook niet veilig om door te blijven rijden met een draagarm die vervangen moet worden. Door de draagarm te vervangen vermijd je verdere schade, zoals wielen die scheef gaan staan en daardoor gaan slijten. Door langer te wachten kom je doorgaans alleen maar met hogere kosten te zitten. Als je vermoedt dat de draagarm aan vervanging toe is kun je dit ook laten checken door een monteur. Een specialist kan namelijk achterhalen waar het probleem vandaan komt en welke oplossingen er zijn.

Hoe moet je een draagarm auto vervangen?

Het is mogelijk om de draagarm van je auto zelf te vervangen. Het is wel nodig om onder de auto te werken, waardoor een hefbrug ideaal is. Het is ook mogelijk om de auto op te krikken voor de reparatie als je geen hefbrug tot je beschikking hebt. De nieuwe draagarm bestel je eenvoudig online. Zodra de auto veilig op de hefbrug op krik staat kun je het wiel aan de desbetreffende kant verwijderen. De bevestiging van de draagarm is altijd verschillend en ligt aan het merk en model auto. Gewoonlijk vind je een schroefverbinding met de verticale koppelstang waarbij drie bouten aan het wiel zitten en twee schroeven, een verticaal en een horizontaal, aan de carrosserie. Hou de tegenmoer met gebogen ringsleutel vast voor het losdraaien van de verticale schroef en draai deze aan de onderkant los. Vervolgens kun je de wieldraagarm aan de wielkant loshalen en de horizontale carrosserieschroef losdraaien en er uit trekken zodat de draagarm vrij komt te liggen.

Nieuwe draagarm installeren

Na het verwijderen van de oude draagarm kun je de nieuwe draagarm installeren. Het is belangrijk om dit nauwkeurig te doen want een verkeerde montage kan leiden tot een kortere levensduur. De nieuwe draagarm wordt eerst aan het wiel bevestigd. Hierbij schroef je de drie schroeven voor de wiel verankering losjes aan want voor verdere montage is er extra speling nodig. Vervolgens steek je de horizontale carrosserieschroef er in en draai je deze met 2 a 3 slagen vast. Ten slotte steek je de verticale carrosserieschroef terug. Dit kan wat moeilijk gaan maar ga altijd voorzichtig en vakkundig te werk om te voorkomen dat de rubbers van de nieuwe wieldraagarm al bij montage beschadigd raken.

Kosten draagarm auto vervangen

De kosten voor het vervangen van een draagarm zijn afhankelijk van verschillende factoren. Zo is het niet altijd nodig om de draagarm compleet te vervangen en hangen de kosten onder andere af van de staat van de draagarm. Ook zijn de kosten afhankelijk van het type draagarm dat je auto heeft. Het kan zijn dat je alleen de kogels hoeft te vervangen, maar dit kost wel veel tijd. Je bespaart sowieso op de arbeidsuren door de draagarm zelf te vervangen. Het enige waarvoor je betaalt zijn de materialen. Een complete draagarm kun je al bestellen vanaf €55,- terwijl de rubbertjes al verkrijgbaar zijn rond de €10,-. Als we kijken naar een complete set voor de vooras bestaat dit uit: een draagarm, koppelstang, stuurkogel, spoorstangen, draagarmlager en fuseekogel. Door zelf te klussen ben je zo'n €80,- tot €100,- kwijt voor beide kanten. De vervanging van alle onderdelen kost amper meer geld en tijd dan enkel de vervanging van de draagarm omdat de auto sowieso naar de uitlijning moet. Ook slijten deze onderdelen gelijktijdig.

Als je ervoor kiest om het vervangen van de draagarm te laten doen door een garage betaal je gemiddeld gezien €170,- tot €200,- per kant voor enkel de draagarm. Dit is dus een stuk prijziger dan wanneer je het zelf doet. Wel heb je hiervoor de juiste gereedschappen nodig, zoals een hefbrug of een robuuste krik, geschikte assteunen, een draaimomentsleutel, een set steeksleutels, een set ringsleutels gebogen en een steekzaag.