Hoe lang gaan remblokken mee en kan je het zelf vervangen?

Hoe lang gaan remblokken mee en kan je het zelf vervangen?
Remmen zijn één van de belangrijkste onderdelen van een auto. Als je niet tijdig kan afremmen, is de kans reëel dat je een ongeval veroorzaakt na verloop van tijd. Om die reden is het superbelangrijk dat je remmen uitstekend werken. Twee parameters spelen een cruciale rol van betekenis: de remblokken en de daaraan verbonden remschijven. Beide auto-onderdelen kunnen wel eens hun beste tijd hebben gehad. Vervangen is de enige alternatieve oplossing. In deze blog 'Hoe lang gaan remblokken mee en kan je het zelf vervangen?' krijg je praktische info en tips wanneer je remmen van de auto moet opvolgen. Of hoe je zelf een remschijf vervangt? Hieronder lees je een kleine handleiding in een notendop die deze vaak gestelde vragen beantwoorden.

Hoe functioneren remmen in feite?

Om een beter beeld te hebben wat er eigenlijk mis gaat bij remschijven en remblokken, moet je eerst weten wat de functie is van deze twee onderdelen van een auto. Voor alle duidelijkheid: de remblokken staan in direct contact met de rempedalen en de remschijf met het autowiel. Door deze handeling schuurt de schijf tegen het wiel waardoor het rad minder vloeiend draait.

Wanneer weet ik nu of ik mijn remmen moet vervangen of niet?

Het spreekt voor zich dat remblokken en remschijven optimaal moeten functioneren. Maar hoe weet je nu precies wanneer de remmen de beste dagen achter de rug hebben. In het overgrote deel van de gevallen hoor je dat, wanneer de remblokken een piepend en schurend geluid maken als je het rempedaal regelmatig intrapt. Dat irriterend geluid wordt veroorzaakt door het frictiemateriaal op de remblokken dat stukje bij beetje afschuurt. Vrij vertaald: keer op keer wordt er geremd op staal. Vandaar dat knarsend geluid. Gelukkig heb je tegenwoordig bij bepaalde auto's een waarschuwingslampje op het dashboard dat verwittigt wanneer er iets scheelt met de remmen.

Als remschijven versleten zijn, merk je dat aan de trillingen bij het afremmen. Maar remschijven kunnen ook minder optimaal werken als je door een plas water rijdt en de remschijven heel vuil worden. Het is maar één van de mogelijke oorzaken. Soms volstaat het om schoon te maken.

De levensduur van remschijven en remblokjes

De levensduur van remblokken hangt af van verschillende externe redenen. Het is een publiek geheim dat remblokjes een langer leven leiden als je met de wagen langere trajecten aflegt in plaats van kortere afstanden zoals in de stad. Ook de rijstijl beïnvloedt de levensduur. Of je een sportieve bestuurder bent of iemand die zijn wagen rustig laat uitbollen. Daarnaast speelt het gewicht van de auto en het soort brandstof eveneens een belangrijk rol. Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet. Als je dagelijks te maken hebt met heel veel files, kunnen je remschijven al na 50.000 kilometer aan vervanging toe zijn.

Hoe vervang je zelf remschijven en remblokjes?

Je kan er niet onderuit, maar na een bepaalde tijd moet je de remschijven en remblokken vervangen. Maar hoe begin je daaraan? Hieronder lees je een stappenplan. Uiteraard moet je eerst over het nodige gereedschap beschikken. Te beginnen met een krik om je wagen omhoog te hijsen, een sleutel om een aantal bouten vast of los te draaien. Daarnaast zal je remschijven moeten aanschaffen. Onthoud wanneer je remschijven verruilt, dat je automatisch ook de remschijf aan de andere kant van het wiel moet vervangen. Ongelijk beginnen te remmen, zou anders kunnen leiden tot levensgevaarlijke situaties. Lees het stappenplan om remschijven en remblokken op eigen houtje te vervangen:

Hoe doe je dat: remschijven vervangen

  • 1. Draai de schroeven van je auto wiel gedeeltelijk los

Start met de schroeven van je rad een klein beetje los te draaien. Dit is niet alleen goed voor de veiligheid van je auto, maar ook voor jezelf. Wanneer je deze handeling niet uitvoert, bestaat de kans dat je auto van je autokrik afglijdt. Zo breng je je eigen leven in gevaar en beschadig je het voertuig. Moraal van het verhaal: draai de moeren nooit helemaal af van het wiel.

  • 2. Het omhoog krikken van de auto

Plaats de krik onder de wagen. Waar dat krikpunt zich bevindt, verschilt van auto tot auto.

  • 3. Draai nu pas de moeren volledig los

De schroeven worden nu volledig los gedraaid en het wiel verwijderd van de auto. Een praktische tip: maak dat je de schroeven niet kwijt geraakt.

  • 4. Het verwijderen van de remschijf

Nu alle belemmeringen aan de kant zijn geschoven, heb je de versleten remschijf verwijderen. Die ga je nu verwijderen door verschillende schroeven eerst los te draaien. Het zou niet de eerste keer voorkomen dat de schroeven beschadigd en krom zijn. Het rechtstreekse gevolg is dat je er niet in slaagt om de schroeven los te draaien. Dan geldt er maar één reddingsboei als enige optie. Je zal de bewuste remschijf moeten los boren. Maar nogmaals, dit doe je alleen maar als laatst reddingsmiddel. Het afdraaien van de remschijf mag in feite geen probleem vormen, wanneer de schroeven verwijderd zijn.

  • 5. Het plaatsen van de nieuwe remschijf

Breng je fonkelnieuwe remschijf aan en maak dat je de remschijf vrij stevig dicht schroeft. Je zal dit met heel je kracht moeten aanspannen zodat je geen onverwachte problemen krijgt tijdens het autorijden. Normaal kan je de schroeven hergebruiken van de oude remschijf. Bij mogelijke beschadiging, zal je een nieuw setje schroeven moeten kopen.

 

 

Hoe doe je dat: remblokken vervangen

Het vervangen van remblokjes toont heel veel gelijkenissen met het vervangen van een remschijf. Of beter gezegd: de eerste stappen zijn net hetzelfde. Om remblokken te vernieuwen kan je stap 1 tot en met stap 3 volledig hierboven bekijken omdat dit hetzelfde is dan bij remschijven. Kwestie om niet onnodig in herhaling te vallen. Daarna volg je deze instructies:

  • Verwijder de remblokken

Het is heel belangrijk dat het vlak van contact roestvrij is. Maak ze heel grondig schoon. Er bestaat ook een methode om de houder in te vetten met hittebestendig vet. Datzelfde vet kan je ook aan de achterkant van de remblokjes inwrijven zodat je dat schertsend geluid tijdens het remmen kan voorkomen. Wanneer je het vet erop hebt gesmeerd, kan je de nieuwe remblokjes meteen op de juiste plaats aanbrengen. Vervolgens kan je het wiel opnieuw op de as zetten.

  • Maak altijd een ultieme test

Als je de remblokken hebt vervangen, zal je moeten testen of de remmen wel opnieuw werken. Ga met je wagen een toertje maken in de buurt en check of het remsysteem de ultieme test doorstaat. Wanneer dit positief verloopt, probeer je iets harder te rijden en ook harder te remmen. Wanneer je toch problemen vaststelt, is het best aangewezen na te kijken wat er scheelt of neem je veiligheidshalve toch een monteur onder de arm.

Wat is het kostenplaatje van remschijven en remblokken?

Het prijskaartje van een remschijf valt mee. Het kostenplaatje hangt af van het type auto, maar de gemiddelde prijs schommelt rond de twintig euro. Remblokken anderzijds kosten zelfs nog een stuk minder. Hier ligt de prijs rond de zes euro. Wil je auto onderdelen bestellen? Dan kun je via deze website de juiste vinden door simpelweg het kenteken van de auto in te toetsen. 

 

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }