Wegens drukte bij PostNL & DPD kan uw pakket langer onderweg zijn.
Liever ophalen? Bel dan om een afhaalafspraak te maken

Hoe warm mogen remschijven worden?

Hoe warm mogen remschijven worden?
Oververhitting is een van de meest voorkomende gebreken van de remschijven. Als de temperatuur van de schijven hele hoge waarden bereikt, dan zullen de remvoeringen over de schijf gaan glijden. Hierdoor werken de remmen niet meer zoals jij zou willen. Als de schijven zijn oververhit dan kun je dit goed zien. De remschijven worden meestal gemaakt van staal. Wanneer staal oververhit raakt, dan verandert het van kleur. Je zult dan zien dat de stalen remschijf fel oranje/rood is. Na het afkoelen zal de schijf veranderen naar een donker paarse kleur. Als je met een auto een berg of heuvel afdaalt, dan kan de temperatuur van de remschijf oplopen tot wel 600 graden Celcius. Dit gebeurt als je continu of vaak remt. Dit is de reden waarom remschijven ontworpen zijn om gedurende een bepaalde tijd te kunnen functioneren bij een temperatuur van maar liefst 800 graden Celsius. Tijdens het rijden in de stad, of op de snelweg, zullen deze temperaturen normaal gesproken nooit bereikt worden. Als dit wel gebeurt, en je ziet de schijven van kleur veranderen, dan is het tijd voor een vervanging. Dit zou je zelf kunnen doen door zelf remschijven te kopen en deze te vervangen.

De grootste oorzaken van oververhitting

De grootste oorzaak van een oververhitte remschijf is wrijving. De remmen werken door middel van frictie, bij een agressieve rijstijl neemt deze wrijving toe. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur van de remschijf hoog kan oplopen. Oververhitting kan, naast het afdalen van een berg, veroorzaakt worden door: een onjuiste installatie van een remblok; versleten remschijven en remblokken; kromgetrokken remschijven; het klemmen van de remklauw en een hele agressieve rijstijl.

Het vroegtijdig slijten van je remschijven kun je voorkomen. Zo kun je ervoor zorgen dat de werking van je remmen zo lang mogelijk optimaal blijft. Let op je rijstijl. Voldoende afstand houden van je voorganger en anticiperen is hierbij belangrijk. Dit voorkomt dat je hard op je rempedaal moet drukken.

Als een auto zwaar is dan worden de remmen meer belast. Voorkom daarom dat er onnodig veel spullen in je auto liggen. Ook onderhoud van de remmen is heel belangrijk. Hierdoor garandeer je een veilige werking van het remsysteem. Vervang de remschijven en remblokken op tijd, vervang ook de remvloeistof regelmatig, controleer af en toe de schijven en blokken en ontlucht de remmen. Voor een evenredige belasting is het belangrijk om beide schijven op een as te vervangen.

Als je in een langdurige afdaling rijdt, ontlast dan de remmen door te remmen op motor.

Wanneer zijn de remschijven aan vervanging toe

Als je remt dan worden de remblokken op de remschijven geduwd. De auto remt dan af door de wrijving die ontstaat tussen de blokken en de schijven. Na verloop van tijd veroorzaakt deze wrijving vanzelfsprekend slijtage. De schijven worden dan dunner. Als de schijven een minimale dikte hebben bereikt, dan moeten ze vervangen worden. Het kan ook dat de schijven kromgetrokken zijn, of haarscheuren vertonen. Ook dan is het tijd om de auto te voorzien van nieuwe remschijven.

Meestal merk je het zelf heel goed als de remschijven toe zijn aan vervanging. De indicaties van versleten remschijven zijn: een verminderde werking van je remmen en een trillende auto tijdens het remmen. Herken je dit? Vervang dan je remschijven spoedig! Te lang wachten kan zorgen voor gevaarlijke situaties, voor jou en voor andere weggebruikers.

De levensduur van remschijven hangt af van je rijstijl. Remschijven gaan meestal tussen de 30.000 en 50.000 km mee. De remschijven van de vooras gaan langer mee dan van de achteras. Een agressieve rijstijl zorgt er voor dat de remschijven sneller slijten.

Zelf doen, of laten doen?

Als je het leuk om aan je auto te sleutelen, dan kun je zelf de remschijven vervangen. Het kan natuurlijk ook dat je wat geld wilt besparen, met een beetje handigheid is het vervangen prima te doen.

Een set remschijven laten vervangen bij een garagebedrijf zal je ongeveer tussen de 300 en 600 euro gaan kosten. Dit is afhankelijk van het merk en type van je auto. Houd er rekening mee dat ook de remblokken vervangen moeten worden als je de remschijven laat vervangen.

Wil je remschijven kopen en daarna monteren? Dat kan natuurlijk ook. Dit zal je gemiddeld tussen de 150 en 200 euro gaan kosten. Dit scheelt natuurlijk enorm. Bovendien ben je een ervaring rijker, als je er nog niet ervaren in bent.

Wat heb je nodig om zelf de remschijven te vervangen? Natuurlijk een krik, een ratel, een staalborstel, een waterpomptang, oliespray, een torxsleutel, een momentsleutel, dopje 18, een inbusdop van 7mm en een paar handschoenen.

Wat je verder nodig hebt is wat tijd, geduld en een instructie. Je kunt veel filmpjes op Youtube vinden hoe je de schijven kunt vervangen. Maar je kunt hier natuurlijk ook gewoon verder lezen.

Vervang zelf de remschijf?

Om een remschijf te vervangen is het handig om in stappen te denken. Doe het wiel voor wiel als je niet beschikt over een brug.

Het wiel moet van de as gehaald worden om de remschijf te bereiken. Dit doe je door middel van een krik. Draai eerst de wielbouten een stukje losser (niet geheel). Deze kunnen soms flink strak vast zitten. Krik daarna de auto op en draai de bouten dan geheel los. Verwijder nu het wiel van de auto.

Nadat je het wiel hebt weggelegd is het belangrijk om te weten of je remsysteem voorzien is van remklauwen. Niet alle auto’s hebben deze. Wordt het remsysteem bij elkaar gehouden door remklauwen, dan moet je eerst deze verwijderen. Dit doe je door de bouten van de remklauw los te maken. Hang de remklauw op aan de veerpoot (middels een geschikte haak). Om beschadigingen te voorkomen is het belangrijk om de remklauw niet op te hangen aan de remslang.

Nu kun je goed bij de remschijf. De oude schijfrem verwijder je door de schroeven los te draaien. Soms zit een schijf vast door corrosie. Gebruik dan een rubber hamer om deze voorzichtig los te slaan. Met een paar voorzichtige tikken komt het wel los. Verwijder eventueel vuil en corrosie van het contactvlak van de wielnaaf. Ter bescherming spuit je hier een oliespray op en veeg je dit af met een pluisvrije doek.

Hierna kun je de nieuwe remschijf erop zetten. Schroef de remschijf weer vast. Monteer vervolgens de eventueel aanwezige remklauw terug op de juiste wijze.

Hierna kun je het wiel terugplaatsen en de wielbouten er in draaien. Als je middels de krik de auto hebt laten zakken, schroef je de bouten van het wiel goed vast. Deze handeling voer je vervolgens uit op alle andere wielen. Bedenk goed dat je ook de remblokken vervangt als je nieuwe remschijven monteert. Oude remblokken passen vaak niet goed meer op de vernieuwde remschijven.

Na het vervangen van de remschijven is het van belang om de remmen te testen. Ga een rustig stuk weg op en rijdt niet te snel. Zo kun je een paar remtesten doen om te zien of de nieuwe remmen goed functioneren. Het zou kunnen dat je de wielen moet laten uitlijnen na het vervangen van de remschijven. Lees een uitgebreide versie in een eerder geschreven blog op deze website. 

Remschijven kopen

Zijn de remschijven van jouw auto toe aan vervanging? Als je handig bent en graag aan je auto sleutelt, dan is het een karwei die je prima zelf kunt doen. Wil je remschijven kopen? Bestel deze dan op autopartsonline.nl. Wij verkopen alle onderdelen die je nodig hebt om weer met veilige remmen de weg op te gaan.