Hoeveel btw op auto onderdelen

Hoeveel btw op auto onderdelen
De BTW regels betreffende nieuwe en gebruikte auto-onderdelen Wanneer er iets aan je auto kapot gaat wil je natuurlijk zo veel mogelijk zelf kunnen vervangen. Sleutelen is immers een hobby van je. Je moet naast verstand van de werking van je auto ook wel enigszins zicht hebben op waar je de juiste onderdelen voor je wagen koopt en hoeveel zelf repareren eigenlijk kost. Je hebt immers ook te maken met BTW-regels die je niet terug kunt vorderen

De regels zijn vrij simpel

Heel erg ingewikkeld zijn die BTW-regels overigens niet. Wanneer je een nieuw onderdeel aankoopt betaal je daar 21% BTW over. Het maakt voor de BTW niet uit of je een standaard onderdeel geproduceerd en geleverd door de fabrikant of een zogenaamd aftermarket onderdeel aankoopt. Nieuw is nieuw en dus betaal je daar het hoog tarief BTW over. Leuker kunnen ze het bij de belastingdienst verder niet maken.

Kies je er voor om een gebruikt onderdeel te kopen, dan ben je niet BTW-plichtig. Een gebruikt onderdeel is bijvoorbeeld een onderdeel dat door een professioneel demontagebedrijf van een auto die naar de sloop gaat is afgeschroefd, kwalitatief is beoordeeld en goed genoeg is bevonden voor wederverkoop. Demontagebedrijven zijn vaak ondernemingen die in een of meerdere merken gespecialiseerd zijn en heel veel kennis in huis hebben waardoor ze je als sleutelaar goed wegwijs kunnen maken in de specifieke kenmerken van de onderdelen. Het ene gebruikte onderdeel is immers het andere niet. Een brandstofpomp voor een Citroën Xsara Berline uit 2002 kan een heel andere brandstofpomp zijn dan voor een Citroën Xsara Berline uit 2004 omdat er net in 2003 een update aan het type heeft plaatsgevonden. Dit soort kennis is voorbehouden aan merkspecialisten of merkfanatici en de kans is natuurlijk best aanwezig dat jij, ondanks dat best verstand van je auto hebt, deze kennis niet paraat hebt.

Marge onderdelen

Wanneer je kiest voor een gebruikt onderdeel, heet dit belastingtechnisch een marge onderdeel. Dat wil zeggen dat het gaat om een onderdeel waar al eerder een keer BTW over betaald is. Ondanks dat het onderdeel nu voor een tweede keer verkocht wordt, hoeft er dan geen BTW meer over afgedragen te worden. Hetzelfde geldt voor de aankoop van een occasion. Over een nieuwe auto die je bij de dealer uit de showroom haalt betaal je BTW. Koop je diezelfde auto anderhalf jaar later, dan hoef je er geen BTW meer over te betalen. Dit soort margeregelingen gelden overigens niet alleen voor auto(onderdelen)branche, maar voor wel meer gebruiksgoederen.

Marge onderdelen hebben naast het BTW vrije karakter van de onderdelen als bijkomend voordeel dat het de meest duurzame manier van auto onderhoud is. De onderdelen worden immers gedemonteerd van een auto die zijn langste tijd gehad heeft, maar zijn nog goed genoeg om een andere auto op de weg te houden. Deze onderdelen weggooien zou daarom zonde zijn. Dan worden nog goed bruikbare onderdelen vernietigd terwijl er aan de andere kant onderdelen geproduceerd moeten worden omdat jij een nieuw onderdeel voor je auto nodig hebt. Door dit vraag en aanbod aan elkaar te koppelen, hoeven er geen onnodig veel nieuwe standaard of aftermarket onderdelen geproduceerd te worden, wat weer voordelen biedt voor het milieu.

Onderdelen in het buitenland kopen

Het aanschaffen van een marge onderdeel is de enige manier om te voorkomen dat je BTW over je aankoop betaald. Het is niet mogelijk om de BTW regels te ontwijken door je onderdeel bijvoorbeeld over de grens te kopen. Sterker nog, wanneer je in Duitsland of België het benodigde onderdeel voor je auto koopt, betaal je naast 21% BTW ook nog invoerrechten over je onderdeel. De belastingdienst berekend 3,5 tot 4% invoerrechten over het aankoopbedrag dat je als extra bedrag af moet tikken bij de fiscus.

Margegoederen kun je dan wel weer BTW-vrij uit het buitenland inkopen. Daarvoor gelden dezelfde regels als wanneer je een marge product in Nederland zelf aan zou schaffen. Dat is derhalve geen reden om over de grens te gaan shoppen. Wat wel een reden zou zijn om eens over de landsgrenzen heen te kijken is dat het onderdeel dat je nodig hebt in Nederland niet voorradig is. Zo is de BSI van een model van een bepaald Frans automerk nergens in Nederland op de gebruikte onderdelen markt te vinden. Deze worden allemaal via een bekende website gebaseerd op een sprookjesfiguur naar Nederland geïmporteerd.

Het is wel heel erg belangrijk dat je op zoek gaat naar onderdelen op basis van het standaard onderdeelnummer van het daadwerkelijke onderdeel. Vooral after market onderdelen voldoen vaak niet voor elk type auto even goed. Dit komt omdat deze in veel gevallen heel erg generiek geproduceerd zodat ze voor veel typen, modellen en merken geschikt zijn. In de praktijk komt het er vaak op neer, natuurlijk enigszins afhankelijk van de precieze aard en werking van het onderdeel, dat het allemaal net niet honderd procent past en allemaal net even iets minder goed functioneert dan een standaard onderdeel dat door de fabrikant is geproduceerd.

Het standaard onderdeelnummer is vaak gekoppeld aan het het OE-nummer of OEM-nummer, het standaard nummer dat de fabrikant aan je auto mee heeft gegeven. Zie het als een database. Een OEM-nummer is, om het iets minder gemakkelijk te maken, weer iets anders dan je Voertuig Identificatie Nummer (VIN). Je standaard auto nummer geeft informatie over het bouwpakket dat je auto is en welke specifieke onderdelen daarvoor gebruikt zijn. Vergelijk het met de ingrediënten van een soep. Alle ingrediënten maken samen de soep, maar als je één ingrediënt moet vervangen, heb je meer informatie nodig dan dat het nodig is voor kippensoep. Die informatie verstrekt het OEM-nummer aan de fabrikant.

Merkspecialisten die handelen in BTW-vrije marge onderdelen beschikken vaak niet over deze specifieke OEM-nummers. Fabrikanten houden deze vrij vaak voor zichzelf en delen deze informatie enkel in de interne organisatie en met merkdealers. Merkspecialisten achterhalen weleens dit soort nummers, maar werken veel vaker op basis van VIN-nummers. Met het VIN-nummer kunnen ze het precieze type en het bouwjaar van je auto achterhalen, waarna ze deze informatie naast de productielijn van de fabrikant kunt leggen en zodoende kunnen bepalen welk type en model jouw auto is. Op basis daarvan kunnen ze je het standaard gebruikte onderdeel dat je nodig hebt aanbieden. En dat allemaal BTW vrij

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }