Hoeveel decibel mag een auto maken

Hoeveel decibel mag een auto maken
Over het maximale toegestane geluid dat uit de uitlaat van een personenauto mag komen gaan verschillende cijfers rond. Is het de 95 decibel limiet van de APK-keuring, de 80 decibel limiet van de politie of de 72 decibel EU-limiet voor nieuwe auto’s? In werkelijkheid is er echter geen vast geluidslimiet. Hoeveel decibel een auto mag maken is onderdeel van een ingewikkeld Europees systeem van typegoedkeuring. Binnen dit systeem verschilt de limiet per merk, model en bouwjaar. Zo mag een BMW Z4 Roadster meer geluid produceren dan een Ford Focus die op zijn beurt meer herrie mag maken dan een Renault Clio.

Typegoedkeuring geluidsniveau voor auto’s

Voor alle auto’s die binnen de EU worden verkocht, stelt Brussel voorschriften vast voor de veiligheid en het milieu. Het uitlaatgeluid valt ook hieronder. Een gespecialiseerde technische dienst van de EU bepaald als het door de autofabrikant aangegeven geluidsniveau ‘past’ bij het model auto. Hierbij wordt er uiteraard rekening mee gehouden dat een grote SUV met een 3.0 liter dieselmotor meer decibels moet kunnen produceren dan een compact stadsautootje met een 1.0 liter benzinemotor. Wanneer de beoordeling positief is, wordt het geluidsniveau opgenomen in de EU-typegoedkeuring van het model.

Wat is de typegoedkeuring voor jouw auto

Het EU-typegoedkeuringsnummer voor jouw model en bouwjaar auto vind je terug op de door de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) afgegeven kentekencard (kentekenbewijs). Helaas is het nummer een lange combinatie van cijfers en letters (bv. e2*2007/46*0156*01) waar je als autobezitter niet veel wijzer uit wordt. In de cijfers hoef je niet naar een relatie met het geluidsniveau te zoeken, want die is er gewoon niet. Om gedetailleerde technische gegevens te achterhalen, kun je het typegoedkeuringsnummer online googelen. Natuurlijk kun je ook op de oude vertrouwde manier in de handleiding van je auto naar het geluidsniveau zoeken.

De APK-keuring van je uitlaatgeluid

Wanneer je auto naar de Algemene Periodieke Keuring (APK) gaat, wordt gemeten hoeveel geluid de uitlaat produceert. Volgens de regels van de RDW mag dit niet meer dan 2 decibel hoger zijn dan de limiet op het kentekenbewijs (typegoedkeuringsnummer). Voor bijvoorbeeld een Volkswagen Polo met bouwjaar 2016 is het geluidsniveau vastgesteld op 79 decibel. Bij de APK-keuring mag de auto dus niet meer dan 81 decibel maken. De keurmeesters volgen nauwkeurige richtlijnen om het geluid van je uitlaat te meten. Zo moet de microfoon op een bepaalde afstand en hoek van de uitlaat staan en moet het omgevingsgeluid (wind etc.) minder dan 10 decibel zijn.

De regels voor een sportuitlaat

Als je een sportuitlaat op de auto hebt zitten, geldt bij de APK-keuring exact hetzelfde maximum als zonder. Je brulpijp mag dus voor maximaal 2 decibel extra geluid zorgen. Dit lijkt weinig, maar is best genoeg voor een opwindende brom. In het decibel-stelsel betekent een toename van 3 decibel namelijk een verdubbeling van het geluidsniveau. Het is voor de APK-keuring ook toegestaan om bestaande dempers uit je uitlaat te verwijderen, zolang het bijkomende geluid binnen de 2 decibel grens blijft.

Het 95 decibel maximum van de APK-keuring

Dat auto’s maximaal 95 decibel mogen produceren staat al sinds 1970 in de rijwet en lees je nog steeds op diverse officiële sites, waaronder die van de RDW. Dit is echter een absoluut maximum welke nu alleen nog bij de keuring van erg oude voertuigen relevant is. Een BMW 525i uit 1981 maakt immers aanzienlijk meer geluid dan een hedendaags model. Zolang oude auto’s bij de APK-keuring niet boven de 95 decibel gaan, mogen ze nog de weg op. De verwachting is echter dat de 95 dB limiet in de komende jaren flink naar beneden zal worden gesteld.

Het verschil tussen rijdend en stationair geluidsniveau

In de EU-typegoedkeuring wordt voor elke auto een stationair geluidsniveau én een rijdend geluidsniveau vermeld. Tussen deze waarden zit een behoorlijk verschil. Bij de APK-keuring meet de keurmeester het stationair geluidsniveau van het voertuig. De auto staat immers stil op het testterrein. Van een Volkswagen Polo (bouwjaar 2016) is het stationair geluidsniveau 79 decibel bij een toerental van circa 4000. Bij het testen van het geluid wordt de wagen op dit toerental gebracht.

Op de weg is elke auto een stuk stiller dan op het testterrein van de keuringsdienst. Voor een Volkswagen Polo (bouwjaar 2016) is het rijdend geluidsniveau op 72 decibel vastgesteld in de EU-typegoedkeuring. Wetmakers in Brussel die zich met het milieu en geluidsoverlast bezig houden, concentreren zich logischerwijs op het rijdend geluidsniveau van auto’s.

Auto’s worden stiller

Binnen Europa worden de milieuregels rond geluidsoverlast van auto’s steeds verder aangescherpt. Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto’s al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto’s zelfs niet meer dan 68 decibel maken. De reducties zijn radicaler dan de cijfers doen geloven. Een Renault Clio die in 2024 vervaardigd wordt, moet circa 65% minder geluid voortbrengen dan een Clio die in 2016 op de markt kwam. De verlaging van het rijdend geluidsniveau voor auto’s zorgt automatisch voor ongeveer dezelfde afname van het stationair geluidsniveau.

Een uitzondering voor sportwagens

Voor sportwagens met een krachtige motor strijken de Europese wetgevers over het hart. Afhankelijk van het vermogen van de motor, mogen sportwagens 1 tot 9 decibel boven het algemene geluidsniveau zitten. Zo mag een Porsche met een motor van meer dan 250 KW (340 pk) in 2024 tot nog 77 decibel maken. Echter, zal In de toekomst blijken dat brullende sportauto’s heel wat milieuzones in Europese steden niet in zullen mogen. Automakers bieden daarom nu al een slim alternatief voor een brullende uitlaat. Steeds meer sport modellen zijn uitgerust met een systeem waarbij krachtig acceleratie geluid uit de speakers komt en niet uit de uitlaat. Zo heb je als bestuurder toch een heerlijk gevoel, zonder dat je voor geluidsoverlast voor anderen zorgt.

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }