Remschijven en remblokken vervangen

Remschijven en remblokken vervangen
Trilt het stuur van je auto? Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Je remblokken kunnen versleten zijn, je remschijven kunnen kromgetrokken zijn, of je wiellagers (link naar blog) zijn versleten. Gelukkig kun je deze problemen eenvoudig zelf oplossen. In deze blog vertellen we je dan ook hoe je zelf de remschijven en remblokken van je auto vervangt.

Waardoor ontstaan problemen aan je remmen?

In de meeste gevallen ontstaan problemen aan remblokken en -schijven gewoon door slijtage. Rijd je veel op de snelweg dan zullen je remblokken minder hard slijten dan wanneer je alleen in de stad rijdt.

Remschijven kunnen daarnaast ook kromtrekken. Dat gebeurt wanneer je jouw hete remmen te snel af laat koelen. Wanneer je door een plas rijdt, bijvoorbeeld.

Gelukkig is het vervangen van je remschijven en -blokken iets wat je eenvoudig zelf kunt doen. Je hebt er zelfs geen speciaal gereedschap voor nodig!

Wat heb je nodig voor deze klus?

Het vervangen van je remblokken en remschijven is eigenlijk heel makkelijk. Je hebt alleen een inbussleutel, schroevendraaier, ratel, waterpomptang, remmenreiniger, kopervet en schuurpapier en staalborstel nodig. En de juiste remblokken en remschijf natuurlijk! Op basis van je kenteken zie je op onze site heel snel welke dat precies zijn.

In 23 stappen nieuwe remschijven en remblokken monteren

  1. Demonteer het wiel.
  2. Verwijder nu de klemveer (die ziet eruit als een stukje ijzerdraad) met een schroevendraaier.
  3. Aan de achterkant van de remklauw zie je twee inbusbouten. Deze draai je los.
  4. Druk nu de zuiger (ook wel ‘piston’ genoemd) terug door je schroevendraaier tussen de remblokken en de remschijf in de remklauw te zetten. Je nieuwe remblokken zijn immers een stuk dikker en die moeten er straks wel weer tussen passen.
  5. Nu haal je de remklauw los en hangt deze aan de vering van je auto. Hiermee voorkom je dat er te veel druk op de remleiding komt te staan, waardoor hij kan knappen.
  6. Haal nu de remblokken eruit. Het achterste remblok heeft een veer die in de zuiger zit.
  7. Als er een kabel met stekkers aan de achterkant zit, haal je deze ook los. Een kant van deze stekker zit in de uitsparing van het remblok, de andere kant aan de auto. Controleer of deze kabel niet versleten is.
  8. Maak nu het bracket los met een dopsleutel en verwijder hem. De remschijf hangt nu alleen nog vast aan de naaf.
  9. In de remschijf zie je een klein schroefje. Dit is het centreerboutje en dat kun je nu verwijderen.
  10. Haal de remschijf van de wielnaaf. Zit hij een beetje vast? Sla er dan met een hamer op tot hij loskomt.
  11. Met een schuurpapiertje of een staalborstel maak je vervolgens de wielnaaf roestvrij.
  12. Ook het bracket geef je een goede poetsbeurt met de staalborstel. Let op dat vooral de delen waar de remblokken in moeten goed schoon zijn.
  13. Bij de remklauw maak je ook alle glijdende delen roestvrij. De rest van de klauw mag best wat roest hebben.
  14. Blijkt nu dat de zuiger in de remklauw toch nog niet ver genoeg teruggedrukt is bij stap 4? Druk hem dan verder terug met een grote waterpomptang.
  15. Vet het deel van het bracket waar de remblokken komen in met kopervet. Ook de remklauw en de wielnaaf vet je hiermee in, zodat straks alles soepel glijdt.
  16. Controleer nog één keer of de maten van de oude en de nieuwe remschijf met elkaar overeenkomen.
  17. Ontvet je nieuwe remschijf met remmenreiniger.
  18. Plaats de remschijf weer op de naaf en bevestig hem met de centreerbout.
  19. Nu kun je het bracket weer terugzetten en vastdraaien met de ratel.
  20. Plaats de remblokken terug en dan de remklauw.
  21. Draai de inbusbouten weer vast en zet de kabel met de twee stekkers terug.
  22. Nu moet je de remleidingen weer op druk brengen. Dat doe je door met je hand op het rempedaal te duwen -in een pompende beweging- tot het pedaal weer voldoende weerstand heeft.
  23. Monteer nu het wiel weer op de auto.

Alleen remblokken vervangen?

Hoef je alleen je remblokken te vervangen? Dan is het nog eenvoudiger! Je slaat dan in deze handleiding gewoon alle stappen over die te maken hebben met het vervangen van de remschijf. De rest van het proces is precies hetzelfde.

Vragen tijdens de montage?

Waarschijnlijk kun je met deze handleiding prima zelf je remblokken en remschijven vervangen. Maar mocht je nu tijdens de montage toch ergens tegenaan lopen, neem dan vooral contact met ons op. We helpen je graag verder!

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }