Waar staat BMW voor?

Waar staat BMW voor?
Met een lange geschiedenis wat betreft het produceren van auto's met wereldwijd een ijzersterke reputatie op het gebied van techniek en luxe, is BMW een bekende speler in de autobranche. De afkorting BMW staat voor Bayerische Motoren Werke. Het bedrijf werd in het jaar 1913 opgericht als fabriek voor het vervaardigen van motoren voor vliegtuigen. In 1916 werd hiervoor het nevenbedrijf Bayerische Flugzeug Werke opgericht. Ook tegenwoordig is BMW nog steeds nauw verweven met de luchtvaart, door middel van het leveren van onderdelen voor vlieg motoren.

De leeftijd van het merk BMW

 

Hoewel men zou denken dat het bedrijf al ouder is vanwege de eerste oprichting in 1913, vierde BMW pas later het 100-jarig bestaan. Hierbij werd de oprichtingsdatum van 1926 aangehouden. Dit vanwege het feit dat de Bayerische Motoren Werke werd overgenomen door de Bayerische Flugzeug Werke in 1916. BMW zelf ziet hierdoor de daadwerkelijke datum van oprichting als 1916. De overname vond plaats in 1922.

BMW start met auto's maken

Het Verdrag van Versailles maakte in het jaar 1919 een einde aan de productie van vliegtuigmotoren door Duitse bedrijven. Hierdoor moest BMW voor het voortzetten van het bedrijf overschakelen naar een nieuwe productielijn. Hierbij werd gekozen voor het maken van hoogwaardige motoren. Met de start hiervan (en de officiële naam Bayerische Motoren Werke) werd het huidige bekende BMW-logo een feit. De drie kleuren in het logo van BMW staan voor de kleuren van de Beierse vlag. Tijdens de tweede wereldoorlog leverde BMW desalniettemin vliegtuigmotoren aan de Luftwaffe. Dit is een pijnlijke vlek op de geschiedenis van het merk. In het jaar 1928 schakelt BMW over naar het tevens maken van auto's. En daar begint het succesverhaal van het automerk dat de wereld veroverde.

De BMW start met de Dixi

Op 9 juli kondigt BMW in 1929 met grote advertenties in de dagbladen aan dat het bedrijf alleen nog maar auto's zal maken in de toekomst. Het bedrijf koopt de licentie over van Austin voor het vervaardigen van de Austin Seven, die in de Duitse volksmond al snel de Dixi wordt genoemd. Deze auto's zijn razend populair onder het publiek en worden als zoete broodjes verkocht. De eerste sportwagen van BMW, de bekende 328, wint tijdens de races in Le Mans met een gemiddelde snelheid die rond de 160 kilometer ligt.

Rijden met luxe en gemak in een BMW

Naast het feit dat de auto's van BMW ook tegenwoordig noch staan voor luxe en een stabiele kwaliteit bij alle modellen en uitvoeringen die dit merk op de markt brengt, zijn er meer voordelen aan het BMW rijden. Voor degenen die graag zelf het onderhoud van hun auto voor hun rekening nemen heeft een BMW een groot aantal accessoires en onderdelen beschikbaar. Het zelf klussen aan de auto, het vervangen van bijvoorbeeld een wieldraagarm of een lager en het communiceren met andere enthousiastelingen online is voor velen een fascinerende hobby. Uiteraard raadt BMW aan om het onderhoud bij een officiële dealer te laten uitvoeren. Voor degenen met enig inzicht in auto's is een BMW een goed inzichtelijke auto om zelf te onderhouden.

Veel voorkomend onderhoud

Een van de meest voorkomende zaken wat betreft het groot onderhoud van een BMW is het controleren en eventueel vervangen van remschijven en het uitlijnen van de auto. Hierbij staat een controle van het rubber dat nauw aansluit op de draagarm centraal. Na het op een brug plaatsen van de auto is een visuele inspectie van de onderzijde van het voertuig het meest belangrijk. Maar wat zijn de symptomen van een auto waarvan een wieldraagarm vervangen dient te worden binnen korte tijd?

De kenmerken van een versleten draagarm

Een van de meest opvallende kenmerken van een draagarm die wellicht versleten is, is de overmatige slijtage van de auto bij de voorbanden. De auto lijkt wat meer te 'zwabberen' bij het sturen en reageert niet erg scherp op een stuurbeweging. Ook hoort men tijdens het rijden met de auto vaak dat de auto bij enige oneffenheden van het wegdek lijkt te rammelen. Oftewel, wanneer de auto voor het gevoel niet rechtuit rijdt zonder te corrigeren en wanneer er ook nog eens slijtage aan de voorbanden te zien is, is het zeker tijd voor een inspectie van de wieldraagarm van de BMW.

Het herkennen van een versleten draagarm

Wanneer bij een inspectie van de onderzijde van de auto blijkt dat het rubber van de draagarm droog op poreus is, slijtage of barstjes vertoont, of niet meer goed aansluit, zit er maar een ding op. De draagarm moet worden vervangen. De relatief lage kosten van het onderdeel en de redelijk eenvoudige procedure van het vervangen van de arm, maakt deze klus geschikt voor medium ervaren klussers. Het is overigens niet mogelijk om alleen een lager te vervangen. Men zal altijd de volledige draagarm moeten vervangen.

De draagarm van een BMW laten vervangen door een expert

Het laten vervangen van de draagarm van een BMW is geen klus voor een beginner. Het kan dus echt verstandig zijn om dit uit te laten voeren door een expert. Wil men toch zelf aan de slag gaan met de auto en het vervangen van dit cruciale onderdeel, dan is het zaak om een aantal dingen goed in de gaten te houden. Allereerst is dit absoluut geen onderhoud dat men alleen kan doen. Voor de veiligheid en hulp zijn er absoluut twee personen nodig. Ook kan de klus niet worden uitgevoerd door de auto op een reguliere autokrik te zetten.

Men dient absoluut veiligheids wiggen te plaatsen bij de wielen en gebruik te maken van assteunen voor de auto. Kortom, voor men überhaupt start met het vervangen van de draagarm is er nogal wat materiaal nodig. Werk dus met een expert die de beschikking heeft over een betrouwbare brug waar de auto op gezet kan worden, of laat de arm vervangen door een vakman. Zo is er sprake van garantie op het onderdeel en kan men er zeker van zijn dat de auto op de juiste manier aangepakt wordt. Een auto als een BMW verdient immers de beste behandeling.

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }