Wanneer kun je je auto niet meer repareren?

Wanneer kun je je auto niet meer repareren?
Veel mensen die in een (vaak wat oudere) auto rijden die de nodige mankementen gaat vertonen, stellen zich de vraag wat het slimste is om te doen: de auto laten repareren, kiezen voor een andere tweedehands auto, een nieuwe auto kopen of leasen. In veel gevallen is bij een defect of hapering van een auto reparatie mogelijk. Maar dat in diverse situaties is reparatie niet verstandig. Hoe zit dit precies? Wanneer is het aan te raden om te kiezen voor een reparatie, wellicht de zoveelste reparatie, en wanneer niet? Met onderstaande informatie kun je zeker je voordeel doen als autorijder. En op die manier doordacht en weloverwogen de afweging maken of reparatie in jouw situatie profijtelijk is of dat het toch slimmer is om een andere auto te kopen.

De voordelen van een oudere auto blijven gebruiken

Wanneer het kleine reparaties betreft aan je oude auto, is herstellen vaak het slimste en kun je je auto gewoon repareren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de standaardkosten die je maakt tijdens kleine- of grote beurten. Door hiervoor te kiezen rijdt je een stuk voordeliger dan in een nieuwe of redelijk nieuw auto. Reken maar uit: wanneer je ervoor kiest de oude wagen af te danken en een nieuw voertuig te kopen, dan betaal je de hoofdprijs. Maar dat is niet het enige. De grootste afschrijving van nieuwe auto's vindt plaats in de eerste drie jaar na de releasedatum. Reken daarbij nog het feit dat veel mensen die een nieuwe(re) auto kopen daarvoor een flink geldbedrag lenen - uiteraard met een rentetarief - en de conclusie is duidelijk: een nieuwe(re) auto rijden is erg duur. Een oude auto daarentegen vereist geen investering en kun je lekker voordelig 'af' rijden omdat deze wagen doorgaans toch al relatief weinig meer waard is. Bij een nieuwe auto ben je echter in de eerste rij-jaren erg duur uit.

Een ander interessant voordeel van een oudere of tweedehandse auto is dat een krasje meer of minder op het lak in principe geen onoverkomelijk probleem is. De dure herstelkosten bij schade aan een nieuwe auto ontloop je dus. Tenzij je natuurlijk een gave oldtimer hebt waar je ontzettend zuinig op bent. Dan is het repareren cq. herstellen van de laklaag wél een slim idee.

Ten slotte is het fijne aan oudere auto's rijden de enorme keuze die je hebt. Zoek je een wat oudere auto, dan zul je verbaasd staan over de duizenden merken, modellen en auto types die via online auto- handelaren te vinden zijn. Er is dus keuze in overvloed als je op zoek bent naar een mooie, wat oudere auto.

Help, ineens krijg ik te maken met een dure reparatie

Kiezen voor een oudere auto rijden is dus zo gek nog niet. Maar wat moet je dan als je te maken krijgt met een dure reparatie, al dan niet plotseling of in het geval van een dure reparatie tijdens een grote beurt? Veel bestuurders houden er onvoldoende rekening mee dat oudere auto's kwetsbaar zijn en de reparaties dus duurder kunnen uitvallen. En kopen dan meteen een andere auto, een jonge(re) tweedehands auto of zelf een compleet nieuwe auto. Het gevolg? Je bent relatief duur uit. Want mankementen als het vervangen van de remschijven, de banden vervangen, andere koppelingsplaten laten monteren of de distributrieriem moeten vervangen (en soortgelijke reparaties) zijn erg duur, maar echt niet alleen beperkt tot oudere auto's. Het is daarom ook slim om onderdelen die je zelf kunt vervangen, online te bestellen. Ook met jongere auto's kun je met dit soort prijzige reparaties van doen krijgen. Investeer je dan eenmalig in een grondige reparatie, dan ben je uiteindelijk goedkoper uit dan als je overstapt op een andere auto.

Wees geen dief van je eigen portemonnee

Kortom: schrik bij een dure reparatie niet meteen van de kosten, maar realiseer je dus dat je een investering doet en eigenlijk geld uitspaart door voor herstel van de defecten te kiezen. Reken namelijk maar uit: koop je een nieuw auto van bijvoorbeeld 20.000 euro, dan is deze binnen drie jaar doorgaans nog maar de helft, dus 10.000 euro waard. Het (al dan niet meermalen) laten repareren van je bestaande bolide kost je doorgaans echt geen 10.000 euro in drie jaar. Dan kun je dus beter gaan voor het laten herstellen van je oude auto in plaats van overstappen op een nieuw of nieuwer voertuig. Toch, zo blijkt uit onderzoeken van de ANWB, zetten veel automobilisten hun oude en defecte auto te snel aan de kant en kopen ze te snel een andere auto. Het argument is meestal dat ze liever een wat meer stijlvolle en mooiere auto willen hebben. Allemaal leuk, maar uiteindelijk ben je dan wel een dief van je eigen portemonnee.

Wanneer repareren zeker niet rendabel is

Er zijn natuurlijk gevallen waarbij het laten maken van je oude auto niet zo slim is. In de eerste plaats betreft het een tweedehands auto die je voor een klein bedrag op de kop hebt getikt en nu mankementen begint te vertonen. Kostte jouw tweedehandse bijvoorbeeld 1500 euro, rijdt je er al vier of vijf jaar in en krijg je nu ineens een grote reparatie voor de kiezen van 1200 euro? Dan is het verkopen van de auto uiteraard het slimste. Voor iets meer dan het genoemde reparatiebedrag koop je namelijk met gemak een minstens even goede tweedehands auto van hetzelfde merk en model weer terug.

Let ook op in onderstaande gevallen

Wanneer er sprake is van grote problemen met jouw oudere auto, kun je deze beter niet laten repareren. Met name als het aankomt op veiligheid, een absolute noodzaak bij autogebruik, is het opletten geblazen. Denk aan een situatie waarin jouw oudere auto wordt afgekeurd tijdens de APK en alleen hersteld kan worden als er forse ingrepen plaatsvinden. Repareren kan dan, maar is een prijzige aangelegenheid. Nog belangrijker is echter het gegeven dat, ondanks grondige reparaties, een oude auto onveilig kan zijn. En dat is natuurlijk een risico dat je niet wilt lopen. Heftige situaties en reparaties die het beter maken om de oude auto weg te doen, zijn bijvoorbeeld terugkerende motorproblemen, haperende remmen of soorten schade waarbij een groot deel van bodem doorgeroest is. In dit soort gevallen is het repareren van je auto soms nog wel mogelijk, maar niet verstandig omdat de veiligheid van jezelf als bestuurder en eventuele medepassagiers op het spel staat.

Enkele belangrijke aandachtspunten als je toch een andere auto gaat kopen of moet kopen

Wanneer je auto echt af is en je een ander voertuig wilt kopen, is het verstandig om goed na te denken over de keuze die je maakt. Over het algemeen zijn het met name de grotere en duurdere auto's die het langste meegaan en in de loop der tijd de minste reparaties nodig hebben. Houd dit punt in de gaten als je een nieuwe auto of relatief nieuwe tweedehands auto wilt gaan kopen. Daarbij is het slim om online reviews te lezen van gebruikers van het betreffende automerk en -model. Vaak geven deze al een interessante indruk van wat je kunt verwachten van bepaalde merken en types auto's. Een laatste en minstens zo belangrijk aandachtspunt bij het selecteren van een auto is het brandstof- en/of energieverbruik. Door te kiezen voor een elektrische of milieuvriendelijke auto, kun je op langere termijn flink wat geld besparen. Ten slotte: heb je geen geld, sluit dan geen lening af om een nieuwe auto te kopen. Uiteindelijk ben je dan een stuk duurder uit door het vaak hoge rentepercentage dat je over de lening moet terugbetalen.

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }