Wat is een fuseekogel?

Wat is een fuseekogel?
Een fuseekogel is een onderdeel van de auto en dient als verbindingsstuk tussen de draagarm en het fuseestuk. Het fuseestuk is het gedeelte waar de remschijf, remklauw en naaf zich bevinden. Een fuseekogel is dus te vergelijken met een schoudergewricht: dit scharnier dient als een belangrijke verbinding in de draagarm. Een fuseekogel is dus van belang en daarom is het belangrijk dat deze een goede kwaliteit heeft.

Wat is de functie van een fuseekogel?

Zoals eerder vermeld, dient een fuseekogel als een verbindingsstuk. Indirect staat een fuseekogel in verbinding met de wielen. De fuseekogel zorgt er voor dat in- en uitverende bewegingen van de draagarm worden opgevangen. Het fuseestuk is zo gemonteerd, dat deze aan al deze bewegingen kan voldoen terwijl jij met je auto rijdt.

Hoe blijft een fuseekogel van goede kwaliteit?

Omdat een fuseekogel van belang is voor een optimale rijbeleving, is het belangrijk dat deze van goede kwaliteit is én blijft. Over het algemeen is een fuseekogel beschermd door een rubberhoes: hierdoor komt er minder makkelijk vocht en vuil bij, waardoor de fuseekogel van goede kwaliteit blijft. Tevens helpt deze rubberhoes voor de opname van het vet die de fuseekogel produceert. Dit vet is van belang voor de kwaliteit van de fuseekogel: het zorgt ervoor dat slijtage minder snel voorkomt, doordat er geen direct metaal op metaal contact is. Slijtage is één van de meest voorkomende problemen bij fuseekogels, aangezien deze continu worden blootgesteld aan in- en uitverende bewegingen en deze constant moet opvangen. Houd daarom de kwaliteit van de fuseekogel regelmatig in de gaten en vervang deze wanneer de kwaliteit verminderd is.

Wanneer moet ik een fuseekogel vervangen?

Een fuseekogel is van belang voor een goede rijbeleving. Vandaar dat het bij kwaliteitsvermindering noodzakelijk is dat deze wordt vervangen. Helaas komt het vaak voor dat een fuseekogel vervangen moet worden. Slijtage is de grootste boosdoener bij fuseekogels. Door slijtage kan een fuseekogel als het ware uit de kom schieten, waardoor het desbetreffende wiel en dus de auto onbestuurbaar wordt.

Om te weten of een fuseekogel slijtage heeft opgelopen, is vaak lastig te onderzoeken. Tijdens het insturen zou je een bepaalde ‘knik’ moeten voelen: dit geeft vaak aan dat een fuseekogel daadwerkelijk versleten is. Ook kan je stuurspeling voelen, krijgt het wiel een andere stand waardoor deze sneller afslijt én is er zelfs een kans dat de fuseekogel afbreekt of losschiet, met alle rampzalige gevolgen van dien.

Echter kom je er pas echt goed achter wanneer het wiel met de eventuele versleten fuseekogel nader wordt onderzocht. Wees daarom bewust van eventuele slijtageproblemen bij een fuseekogel. Het wordt aangeraden om de rubberhoes om de fuseekogel preventief te vervangen: dit is zelfs een APK-eis. De APK handhaaft namelijk een maximale speling van 1 millimeter. Dit betekent dat de speling van het fuseestuk, bij het uitoefenen van kracht, er in alle richtingen niet meer dan 1 millimeter speling mag zijn.

Hoe vervang ik een fuseekogel?

Om een fuseekogel te vervangen, heb je twee opties: dit zelf vervangen, of dit laten doen door een garage.

Wanneer je ervoor kiest om deze te laten vervangen, kost dit je gemiddeld 90 euro. Er is echter sprake van een prijsverschil per type auto. Dit hangt af van de toegankelijkheid van de fuseekogel en hoeveel er losgehaald of verwijderd moet worden. Daarnaast moet je ook rekening houden met het uurloon van de garage en de aanschafkosten. Veel kosten dus, voor een karweitje dat je zelf ook makkelijk kunt verwijderen en vervangen met enige kennis. Fuseekogels zijn gemakkelijk te vinden op het internet, zowel eerste als tweedehands, voor een lage prijs.

Het verwijderen van een fuseekogel gaat via een paar stappen:

  • Bereid ten eerste de werkruimte voor. Maak de werkruimte schoon, leg het gereedschap klaar en plaats de auto recht.
  • Krik de auto aan de voorkant omhoog en verwijder de wielen. Hierdoor heb je alle ruimte die je nodig hebt. Volg de arm om de fuseekogel te vinden.
  • Zodra je ruimte ziet tussen de fuseekogel en het contactpunt, dan is het inderdaad tijd om de fuseekogel te vervangen.
  • Verwijder eerst de arm, waar de fuseekogel in zit. Dit gaat gemakkelijk.
  • Verwijder de fuseekogel uit de arm, door gebruik te maken van een hamer en een kogeltrekker. Je kan er ook voor kiezen om gebruik te maken van een pers. Hoe dan ook: doe dit voorzichtig, zodat er zo min mogelijk schade wordt gemaakt aan andere onderdelen.

Hoe plaats ik een fuseekogel?

Zodra de fuseekogel uit de arm verwijderd is, kan je een nieuwe fuseekogel plaatsen. Dit moet onder enige druk gebeuren. Ook dit gaat weer via enkele stappen:

  • Maak weer de omliggende werkruimte schoon en controleer overige onderdelen op eventuele schade.
  • Reinig de bouten en gebruik deze weer om de fuseekogel te monteren. Monteer ook de andere onderdelen terug in de auto.
  • Zodra de fuseekogel vervangen is, is het verstandig om de geplaatste fuseekogel te testen. Draai de wielen na op een lage snelheid, om te testen of deze goed is gemonteerd en of er eventuele bonken nog te horen zijn. Wanneer alles werkt naar verwachting, is het vervangen en het plaatsen van de fuseekogel gelukt.

Hoe vervang ik een rubberhoes?

Omdat het preventief vervangen van een rubberhoes een APK-eis is, is het van belang dat dit regelmatig wordt gedaan. Uiteraard kun je dit laten doen door een garage, maar dan ben je veel geld kwijt voor een relatief makkelijk karwei. Een eerste of tweedehands rubberhoes zijn op internet te vinden en kosten je enkele euro’s. Wanneer je handig bent met het (de)monteren van onderdelen, scheelt dit je dus veel geld.

Door de draagarm uit de auto te verwijderen, wordt de fuseekogel met rubberhoes zichtbaar. Verwijder de rubberhoes met een nieuwe rubberhoes, monteer de draagarm terug in de auto en het probleem is verholpen. De APK-eis is aanwezig en de rijbeleving zal weer optimaal zijn.

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }