Wat kost een fuseekogel?

Wat kost een fuseekogel?
Een fuseekogel die tot de ophanging van de auto behoort is een belangrijk onderdeel. Je kunt je afvragen wat een fuseekogel nu eigenlijk doet? Op de eerste plaats zorgt een fuseekogel ervoor dat de wielen van een auto gelijktijdig kunnen draaien en sturen. Ook zal een fuseekogel een in- en uitvoerende beweging opvangen. Door de goede werking zul je geen last hebben wanneer je over een wegdek rijdt waar gaten in zitten. Je wiel van de auto zit vast aan de naaf. In de naaf zit een lager waardoor het wiel gemakkelijk kan draaien. Omdat je met de voorwielen moet kunnen sturen zitten de voornaven met een of met meerdere draaipunten vast. Tegenwoordig zitten de wielnaven gewoonlijk vast met kogelgewrichten, met andere woorden "de fuseekogels". Dat zijn dus de draaipunten voor je wielen. Je wielen zullen daarop scharnieren. Het is belangrijk dat het geheel soepel werkt. Is dat niet het geval dan moet je er niet mee blijven rijden. Je kunt op de eerste plaats behoorlijke onkosten krijgen wanneer je er te lang mee door blijft doorrijden. Op de tweede plaats kunt je er ook gemakkelijk ongelukken door veroorzaken en dat wil je met alle geweld voorkomen wanneer je aan het verkeer deelneemt. De fuseekogel wordt beschermd door een rubberen hoes. De hoes dient om de stof en vocht bij de fuseekogel weg te houden waardoor overbodige slijtage voorkomen wordt. De hoes dient ook om het vet vast te houden die de kogels smeert en ook beschermt tegen vuil en vocht. Het vet is belangrijk om de slijtage te verminderen, maar vooral ook om de goede conditie van de fuseekogel zo lang mogelijk op peil te houden. Het vet voorkomt ook dat de twee metalen delen van de kogel en de fuseekogel tegen elkaar komen. Zou dat wel gebeuren dan zouden de metalen delen snel beschadigen. De fuseekogel zorgt ervoor dat er zware krachten kunnen worden opgevangen. Het is een belangrijk onderdeel van je auto dat zeker aan slijtage onderhevig is.

Hoe merk je dat een fuseekogel versleten is?

Wanneer je met je auto door een kuil rijdt en daarbij gekraak of gebonk hoort, weet je dat er wat aan de hand is. Je kunt ook in sommige gevallen zien dat een fuseekogel versleten is. In sommige gevallen slijten je banden niet egaal af, maar scheef. Vaak word je er op attent gemaakt bij een APK-keuring. Ook bij een onderhoudsbeurt zal een monteur op dit deel van je auto letten. Een fuseekogel zal niet alleen slijten van de draaiende bewegingen die hij maakt. Ze slijten vooral ook, omdat ze rechtstreeks de klappen opvangen die de wielen voor hun kiezen krijgen bij een slecht wegdek. Ieder kogelgewricht zal na de vele kilometers die je met je auto rijdt speling gaan vertonen. Als daarbij  komt dat het beschermende rubberen hoesje stuk is en er vuil in komt, zal dat extra slijtage veroorzaken door het zand, vocht en ander vuil. Tijdens een onderhoudsbeurt of APK keuring zal dit aan het licht komen.    

Wat moet je doen bij een slijtage van de fuseekogel?

Een fuseekogel moet je laten vernieuwen om ongelukken te voorkomen als er slijtage is opgetreden. Bij een versleten fuseekogel kun je tijdens het rijden een zeer vervelende stuurspeling opmerken. Het sturen zal minder nauwkeurig verlopen en je wielen gaan een andere stand innemen, waardoor de banden eenzijdig extra snel zullen slijten. Het is zelfs mogelijk dat je voelt dat er een slijtage is en toch door blijft rijden. Dan rijd je je ongeluk tegemoet. Er bestaat een mogelijkheid dat de kogel zal afbreken of losschieten. Je moet er niet aan denken wat er allemaal in zo’n geval kan gebeuren. Daarom moet je een dergelijke reparatie nooit uitstellen als je merkt dat je fuseekogel niet naar behoren meer werkt. De moeilijkheid van een reparatie is niet voor iedere auto gelijk. Het is wel zo dat je voor het repareren van een fuseekogel over het algemeen speciaal gereedschap nodig hebt. Je hebt het speciale gereedschap nodig om de kogel los te kunnen krijgen. Laat deze werkzaamheden zoveel mogelijk in een garage uitvoeren. Na de montage van de nieuwe fuseekogel is het belangrijk dat je je wielen opnieuw laat uitlijnen. Door het uitlijnen zul je merken hoe heerlijk het rijden is en je auto niet meer naar een kant trekt.

Wat kost het repareren van een fuseekogel?

Wanneer je geluk hebt en alleen de kogel moet vernieuwd worden dan moet je daar enkele tientjes voor betalen. Echter is dat niet bij alle auto’s het geval. Er zijn veel auto’s waarbij de fuseekogel geïntegreerd is in de wieldraagarm. Bij zo’n auto zal de hele draagarm vervangen moeten worden. Het is begrijpelijk dat dit veel meer kost dan enkele tientjes. Omdat de fuseekogel een belangrijk onderdeel is voor de veiligheid van de auto kun je begrijpen dat je geen tweedehands of imitatie onderdelen kunt gebruiken. Is de fuseekogel versleten dan is het namelijk levensgevaarlijk om daar mee rond te blijven rijden. Zodra de speling te groot wordt kan de kogel zomaar afbreken van de fusee. Daardoor zal je vanaf dat moment de macht over het stuur verliezen. Laat in een garage de monteurs nakijken wat er allemaal vervangen moet worden. In de garage kun je ook direct weten wat de kosten zijn van de reparatie zodat je achteraf niet meer van de kosten hoeft te schrikken.

Hoe kun je zo lang mogelijk blijven rijden met een fuseekogel?

Omdat een fuseekogel een belangrijk onderdeel van een auto is, moet je er voorzichtig mee omgaan. Een fuseekogel moet direct reageren wanneer je aan het stuur draait. Ook moet de ophanging de schokkende bewegingen absorberen die in de weg aanwezig zijn. Door rustig te rijden kun je al veel bereiken om zo veel mogelijk kilometers met de fuseekogel te maken. Ook de bescherming van de fuseekogel moet intact blijven. De rubberen beschermhoes mag niet gescheurd zijn. Zou dat wel gebeuren dan kan er vuil tussen de fuseekogel komen waardoor er eerder slijtage optreedt. De rubberen hoes moet  het vuil en vocht weren, zodat de fuseekogel zo lang mogelijk meegaat.  De rubberen hoes neemt ook het vet op wat ervoor zorgt dat de kogel gesmeerd wordt. Metaal op metaal moet voorkomen worden, omdat dat de slijtage alleen maar zal vergroten. Tijdens het autorijden moet ook het schakelen met beleid gebeuren. Het optrekken en remmen moet je zoveel mogelijk rustig doen. Alle handelingen die je bij een auto ondoordacht doet kosten extra geld. Je zult eerder slijtage krijgen en dat moet je natuurlijk altijd proberen te voorkomen.

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }