Wat kost remblokken vervangen Renault

Wat kost remblokken vervangen Renault
De remblokken van jouw Renault worden iedere keer tijdens het remmen tegen de remschijven gedrukt. Bij het remmen slijt er elke keer een miniem laagje van de remschijven af en deze worden dus steeds dunner. Wanneer de voering de minimum dikte bereikt heeft, is het zaak om deze te vervangen. De levensduur van remschijven varieert sterk doordat dit onder andere afhankelijk is van de gebruiksomstandigheden van de auto en het gebruik. Als je veel lange ritten maakt en bijvoorbeeld niet voor ieder stoplicht op de rem moet trappen, gaan de remblokken langer mee dan wanneer je de auto voornamelijk binnen de stad gebruikt.

Veiligheid tijdens het rijden

Bij veiligheid tijdens het rijden denken mensen al snel aan airbags, maar de remmen zijn natuurlijk minstens zo belangrijk. Je auto moet in alle omstandigheden goed tot stilstand kunnen komen. De remschijven en remblokken spelen hier een grote rol in. Het zijn de remblokken die je met het rempedaal tegen de remschijven drukt om vaart te minderen. Hierbij komt veel frictie, waardoor de remblokken slijten. Je kunt de afmeting/dikte van de remblokken niet zelf inspecteren. Het is ook niet eenvoudig om zelf remblokken te vervangen, maar als ervaren klusser is dit zeker wel te doen.

Wanneer remblokken Renault vervangen?

Er is geen specifieke levensduur voor de remblokken, omdat dit onder andere afhankelijk is van de rijstijl. Rijd je dagelijks door de stad en moet je veel remmen voor zebrapaden en verkeerslichten? Dan zijn de remblokken een stuk sneller aan vervanging toe dan wanneer je voornamelijk op de snelweg rijdt. Ook heeft een Renault die vaak stilstaat extra aandacht nodig voor de remmen. Door stilstand kan namelijk oxidatie ontstaan op de remschijven en remblokken. Dit is zo mogelijk nog slechter voor de remmen en kan ervoor zorgen dat deze vast komen te zitten.

Hoe weet je dat remblokken aan vervanging toe zijn?

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt zien dat de remblokken aan vervanging toe zijn. Nieuwere Renaults zijn voorzien van indicatoren op het dashboard. De waarschuwingslampjes geven aan wanneer er iets met de remmen aan de hand is. Je kunt het ook horen aan het geluid, wanneer de remmen lijken te schaven of schuren. Dit lijkt erg van het geluid van ijzer op ijzer, wat in feite ook het probleem is. Dit geluid is een overduidelijk teken dat de remblokken of remschijven vervangen moeten worden. Ten slotte is het te merken aan het rijgedrag van je Renault. Heb je het gevoel dat de rem niet langer werkt zoals het hoort? Of trekt je Renault in een bepaalde richting of voelt deze onvoorspelbaar op het moment dat je remt? Dan is het verstandig om zo snel mogelijk naar je auto te laten kijken.

Remblokken controleren

De remblokken zijn bij veel Renaults niet zo eenvoudig te bekijken. Het kan zijn dat je de remblokken kunt bekijken door de velg, zodat je niets hoeft te demonteren. Vaak kan dit echter niet en moet je het wiel demonteren om de staat van de remblokken visueel te inspecteren. Je wilt het frictiemateriaal op dikte meten. Dit is het materiaal dat tussen de basisplaat van het remblok en de remschijf zit. Is deze minder dan 5 mm dik? Dan is deze aan vervanging toe. Wanneer de voering te dun is kan het metaal van de blokken gaan schuren tegen het materiaal van de remschijven. Dit heeft een verminderde remwerking tot gevolg en schade aan de remschijf, waardoor de kosten hoger oplopen. Nog een reden om de remblokken regelmatig te controleren en tijdig te vervangen.

De kosten 

Wat het kost om de remblokken te vervangen is afhankelijk van het model en bouwjaar van je Renault. Over het algemeen kun je uitgaan van ongeveer €100,-. Dit is voor het vervangen van de remblokken aan de voorkant of achterkant van de auto. Ook de werkuren zitten in dit bedrag opgenomen. Dit uurloon kan per garage wel flink verschillen waardoor het slim is om een aantal offertes op te vragen. Het uurloon bij een dealer is bijvoorbeeld altijd hoger dan bij een kleinere garage. Wanneer je wilt besparen op de reparatie kun je er ook voor kiezen om zelf remblokken te bestellen voor je Renault en deze te vervangen.

Zelf remblokken Renault vervangen

Ben jij zelf handig met auto’s? Dan kun je de remblokken zeker zelf vervangen. Bij AutopartsOnline.nl bestel je gemakkelijk remblokken door je kenteken in te voeren. De geschikte producten worden direct getoond. Vervolgens kun je kiezen voor jouw gewenste merk. Als je zelf aan de slag gaat is het belangrijk om er rekening mee te houden dat je de remblokken per as moet vervangen. De onderdelen slijten namelijk synchroon

Benodigdheden

Om zelf de remblokken te kunnen vervangen heb je een autokrik en een wielmoersleutel nodig. De wielen moeten één voor één gedemonteerd worden om bij de remmen te kunnen komen. Zorg ervoor dat de auto goed is afgekoeld voordat je aan de slag gaat, want de remblokken, remschijven en remklauwen kunnen net na het rijden erg heet zijn. Draai de wielbouten alvast een kwart slag los als de auto nog op de grond staat. Zodra de wielen van de grond zijn kun je namelijk geen kracht op de bouten meer zetten omdat de wielen vrij ronddraaien.

Opkrikken en wielen demonteren

Na het losdraaien van de wielbouten met een kwart slag kun je de auto opkrikken. Het is verstandig om assteunen te gebruiken zodat de auto goed ondersteund is en niet van de krik kan afvallen. Draai de wielbouten vervolgens helemaal los en haal ze uit het wiel. Als alle bouten uit het wiel zijn kun je deze van de auto halen. Je hoeft niet direct alle wielen los te draaien want het wordt aangeraden om de remblokken per wiel te vervangen. Je haalt dus slechts één wiel tegelijk van je Renault.

Remklauw verwijderen

De volgende stap bestaat uit het verwijderen van de remklauw. Deze zit om de remschijf heen en zit doorgaans vast met een paar bouten. Vaak kun je deze makkelijk loshalen, maar de remklauw kan ook vastzitten. Smeer de bouten in met smeermiddel en laat dit even inwerken. Nu kun je de remklauw alsnog eenvoudig verwijderen zodat je bij het remblok kunt.

Remblokken verwijderen

Vervolgens verwijder je de remblokken door deze uit de houder te schuiven. Let goed op hoe deze er in zaten, want je zet de nieuwe remblokken op dezelfde manier terug. Het kan zijn dat de nieuwe remblokken wat strakker zitten dan de versleten remblokken. Door de remzuigers terug te drukken met je handen of een waterpomptang creëer je meer ruimte. Dit vereist wat voorzichtigheid want je wilt de rubbers van de remzuigers niet beschadigen. Als dit gebeurt gaat de rem lekken en heb je een nieuwe remklauw nodig.

Testen

Allerlaatst zet je alles weer vast en zet je het wiel terug op zijn plaats. Draai alle bouten na voor de zekerheid en test of de remblokken juist vervangen zijn. Dit doe je door een paar keer met de rem te pompen voordat je de weg op gaat. Dit zorgt ervoor dat de rem weer stevig aanvoelt doordat de remzuiger weer de optimale positie inneemt. Hoor je een knarsend geluid? Dan is er een kans dat de remblokken onjuist gemonteerd zijn en is het verstandig om toch even langs de garage te gaan.

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }