Welke auto kan de meeste kilometers maken

Welke auto kan de meeste kilometers maken
Waarom goedkoop in de praktijk vaak duurkoop is? Het aanschaffen van een nieuwe auto doe je niet elke dag en er zijn heel veel factoren waar je rekening mee moet houden in je beslissingsproces. Hoe je intensief je een auto gaat gebruiken bijvoorbeeld. Als je veel kilometers gaat rijden en je bent zelf een beetje handig in het onderhouden van je auto kun je met weinig bijkomende kosten jaren vooruit.

Vooroordelen zijn niet voor niets vooroordelen

Wanneer het je doel is om heel veel kilometers met je auto te gaan rijden zonder dat er jaarlijks voor honderden en honderden euro's aan reparaties en onderhoud uitgegeven hoeft te worden dan kun je de meeste Franse en Italiaanse auto's echt beter links laten liggen. We vinden het zelf ook een harde conclusie, maar vooroordelen zijn niet voor niets vooroordelen: Franse en Italiaanse merken gebruiken nu eenmaal minder degelijke en minder duurzame, als in lang meegaande, onderdelen dan bijvoorbeeld de Duitse en Scandinavische merken. Merken als Citroën, Peugeot en Renault zijn niet per definitie geschikt om jaar na jaar veel kilometers mee te rijden en er zullen ongetwijfeld exemplaren tussen zitten die de 250.000 of 300.000 kilometer op teller aantikken, maar in veel gevallen heeft dat de eigenaar van de auto gedurende de jaren flink wat euro's aan onderhoud gekost.

De kosten van onderhoud

Nu kun je vanzelfsprekend heel veel zelf doen en je auto in tiptop conditie houden door tijdig de olie te verversen, de remmen te controleren, remblokken zelf te vervangen en de remschijven, het brandstofsysteem op orde te houden, etc, maar voor sommige onderhoudswerkzaamheden ontkom je er niet aan om naar een garage te gaan. Afhankelijk van het merk auto dat je rijdt is een garagebezoek duurder of minder duur. Met een Citroën naar de garage gaan is goedkoper dan met een Alfa Romeo naar de garage gaan. PSA, de moedermaatschappij van Citroën en Peugeot, heeft in een Waalwijk een enorm magazijn aan vervangende en reserveonderdelen waardoor het snel en gemakkelijk is om een onderdeel te vervangen. Eventueel zou je voor het vervangen van een onderdeel kunnen kiezen voor een gebruikt onderdeel dat van een andere auto, die niet meer gerepareerd kon worden, gedemonteerd is en door gespecialiseerde bedrijven weer verkocht wordt. In Nederland zijn er voor de Franse merken een aantal van dat soort bedrijven te vinden.

Voor een Alfa Romeo is dat iets anders. Reserve-onderdelen zijn minder snel bereikbaar en daardoor vaak duurder. Alfa is dan wel de reputatie van een onbetrouwbare auto langzaam maar zeker met de introductie van de nieuwe modellen Giulia en Stelvio kwijt aan het raken, het is zeker zo, spreken we uit eigen ervaring, dat een Alfa het best 200.000 kilometer prima kan doen, maar als er eenmaal iets kapot gaat, en er blijven dingen kapot gaan dan doe je er verstandig aan om de auto in te ruilen voor een ander model. Je bent dan misschien wel even duurder uit qua aanschaf, maar door blijven rijden met een Alfa Romeo op leeftijd is een flink risico en vragen om extra onkosten.

Let op de Duitse en Scandinavische merken

Goed, als we niet voor Franse en Italiaanse merken gaan, voor welke merken kunnen we dan wel kiezen als we heel veel kilometers voor relatief weinig geld willen rijden. Het antwoord ligt eigenlijk vrij voor de hand, dat zijn de Duitse en Scandinavische merken. Of eigenlijk het Scandinavische merk, want naast Volvo kent Zweden sinds het faillissement van Saab in 2011 geen groot automerk meer. Met Saab is overigens wel een ultieme kilometervreter genoemd. Er rijden anno 2020 nog voldoende Saab's op de Nederlandse wegen die de 300.000 en zelfs de 400.000 kilometergrens al geslecht hebben. Ook Volvo staat bekend als een oerdegelijke wagen die voornamelijk heel erg functioneel is. Volvo's hebben ondanks dat er een nieuwe serie modellen op de markt is gekomen, waaronder de S60 en XC60, die er bijzonder fraai en modern uitzien, nog altijd een beetje een geitenwollensokken imago. Oude Volvo's zien er vaak inderdaad vooral heel erg praktisch uit en zijn niet voorzien van bijzonder veel franje. Onder de motorkap zijn deze wagens, waaronder de Volvo 240, de Volvo 850 en de Volvo 940, echt heel erg goed en sterk gemaakt. Deze auto's halen, zonder dat er grote investeringen in onderhoud nodig zijn, met gemak de 300.000/350.000 kilometer en vertonen dan motorisch nog niet al te veel schade. Zeker voor iemand die graag zelf met zijn auto aan de slag gaat en die het leuk vindt om zijn auto in topconditie te houden is een tweedehands Volvo helemaal geen slechte investering.

De Duitse merken Audi, BMW en Mercedes staan natuurlijk bekend vanwege hun 'Deutsche Gründlichkeit'. De eerste jaren na de aankoop van een auto van een van deze merken hoef je normaliter niet te verwachten dat je torenhoge onderhoudskosten gepresenteerd krijgt. De materialen waarmee deze auto's gemaakt worden zijn degelijk en dat merk je direct in het onderhoud. Nadeel is dan weer dat de meeste modellen van deze merken niet tot de goedkoopste van het marktsegment behoren. Goedkoop betekent echter met zoiets onderhoudsgevoelig als auto's echter wel vaak duurkoop dus dat is zeker iets dat je in je overweging mee moet nemen.

De beste auto om veel kilometers mee te maken

We hebben nu benoemd welke merken je beter niet kunt kiezen en welke merken je met meer zekerheid kunt kopen als je veel kilometers wilt maken zonder duizenden euro's aan onderhoudskosten kwijt te zijn. Er kan echter maar één auto gekozen worden tot 'efficiëntste auto'. Een auto die niet peperduur is in de aanschaf en waar je met vertrouwen veel kilometers mee kunt rijden. Die auto is, wellicht ietwat verrassend, de Skoda Octavia. In een Brits onderzoek uit 2019 bleek dat de Skoda Octavia de auto is waarvan in Groot-Brittannië de meeste modellen rondrijden die meer dan 400.000 kilometer op de teller hebben staan. Een knappe prestatie van deze van oorsprong Tsjechische auto, die natuurlijk inmiddels wel tot het Volkswagen concern behoort en net als Seat als een soort van discount Audi in de markt gepositioneerd wordt. Overigens is het grappig dat je wanneer je het Tsjechische woord 'Skoda' naar het Nederlands vertaalt je bij 'schade' uitkomt. Dat zijn dan weer kosten die je niet in het onderhoud kunt incalculeren. Rij voorzichtig, dan kom je het verst!

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }