Welke maat remblokken?

Welke maat remblokken?
Het misschien wel belangrijkste onderdeel van je auto nader belicht Herfst. Natte wegen bedekt met bladeren. Het regent en het waait. Het begint te schemeren en je ruitenwisser heeft moeite om al het neervallende water van je voorruit te wissen. Dan steekt er een kind onverwacht de straat over.... Op dat moment wil je maar één ding: Dat je auto per direct reageert op het moment dat jij uit alle macht het rempedaal intrapt. Je wilt dat je auto onmiddellijk stil staat en niet onnodig drie, vijf of zeven meter door glijdt met alle gevolgen van dien. Dat doorglijden kan echter gebeuren. Een van de oorzaken daarvan kan zijn dat je remblokken versleten zijn. Remblokken zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van je auto. Zij bepalen immers hoe hard je wielen worden afgeremd op het moment dat jij het pedaal aanraakt. Het is van cruciaal belang voor je eigen veiligheid, maar ook voor de veiligheid van anderen dat je remblokken in tiptop conditie zijn.

Tijdig vervangen van je remblokken

Remblokken slijten voortdurend. Wanneer je in je auto het rempedaal intrapt worden de remblokken tegen de remschijf aangedrukt. De remschijf is verbonden met je wiel, waardoor je vaart mindert en, wanneer je lang genoeg de rem ingedrukt houdt, tot stilstand komt. Bij iedere rembeweging die je maakt, wordt het remblok tegen de remschijf gedrukt, waardoor er bij iedere rembeweging een gedeelte van het remblok slijt. Je merkt dit ook aan je rempedaal. Waar je bij een nieuwe set remblokken direct een reactie voelt op je wielen en je vaart mindert, kan het na verloop van tijd zo zijn dat je voelt dat je rempedaal 'zacht' wordt, dat je wel remt, maar de eerste paar centimeter dat je je voet naar beneden beweegt nog geen reactie van het pedaal voelt. Dit noemt men het pedaal gevoel en dit is een serieus teken dat je remblokken aan vervanging toe zijn.

Gemiddeld kan gesteld worden dat remblokken tussen de 30.000 kilometer en 50.000 kilometer mee zouden moeten gaan, maar dat het sowieso verstandig is om de remblokken na elke 15.000 kilometer na te laten kijken op slijtage. Als vuistregel voor wat betreft de slijtage wordt vastgehouden dat er nog twee millimeter aanvoering, het gedeelte dat slijt, op je remschijf moet zitten om metaal op metaal contact tussen de remschijf en het remblok te voorkomen. Direct metaal op metaal contact tussen deze rem elementen is gevaarlijk en kan tot gevolg hebben dat een auto onvoldoende afgeremd wordt, wat bijzonder gevaarlijke situaties oplevert.

Soorten en maten remblokken

Remblokken zijn er in veel soorten en maten. Er is verschil tussen remblokken voor je voorwielen en remblokken voor je achterwielen, waarbij de remblokken voor de voorwielen vanzelfsprekend meer slijtvlak hebben omdat deze in de meeste auto's zwaarder belast worden dan de achterwielen. Het allerbelangrijkste criterium dat je moet hanteren bij het kiezen van een nieuwe set remblokken is het merk en gewicht van uw auto. Dat laatste bepaald immers hoe erg remblokken belast worden. Er moet bij een grote, zwaardere Mercedes C-klasse meer gewicht afgeremd en/of tot stilstand gebracht worden dan bij een Citroën C1. De belasting van de remmen is maatgevend voor de grootte en de dikte van de remschijf en de remblokken die je monteert. Vaak zie je bij de wat duurdere auto's dat zij zijn uitgerust met gekoelde remschijven om oververhitting en snelle slijtage te voorkomen. Dat heeft ook een effect op de remblokken.

Vervangen van remblokken

Het vervangen van remblokken is om zelf te doen een niet al te moeilijk karweitje, maar het is vanzelfsprekend heel erg belangrijk dat het op een deugdelijke manier gebeurd. Het begint met het bepalen of een van de remblokken te ver versleten is. Om dit te bepalen is het nodig om het wiel van je auto af te halen, tenzij je dusdanig door de velg heen kunt kijken dat je een vrij zicht op de remblokken hebt. Je schat of meet vervolgens de slijtage en beslist dan of je al of niet de remblokken moet vervangen. Het is goed om te weten dat je remblokken per as moet vervangen zodat ook de nieuwe remblokjes gelijkmatig slijten. Dat komt de veiligheid ten goede.

Remblokken koop je in sets van twee of vier omdat je meer dan één remblok per keer moet vervangen. Remblokken zijn slijtagedelen en worden daarom in de regel enkel nieuw en niet tweedehands of gebruikt verkocht. Mocht je toch een gebruikte remblokkenset aan willen schaffen dan is dit zeer af te raden omdat je niet precies in kunt schatten hoeveel slijtage de betreffende remblokken al te verduren hebben gekregen. Remblokken kun je echt het beste nieuw kopen.

Omdat het slijtagedelen betreft worden remblokken niet specifiek voor een bepaald automerk gefabriceerd. Iedere autofabrikant maakt zijn eigen keuzes voor een toeleverancier tijdens het productieproces, maar als autobezitter mag je daar natuurlijk je eigen keuzes in maken en kiezen voor het merk remblokken waar je het beste gevoel bij hebt.

Inremmen

Het (de)monteren van remblokken vereist dat je het wiel van je auto haalt. Zorg er voordat je aan deze klus begint wel voor dat je auto voldoende afgekoeld is. Remblokken en remschijven worden bijzonder heet tijdens het rijden en hebben even tijd nodig om af te koelen. Wanneer je het wiel gedemonteerd hebt, heb je zicht op de remklauw van je auto. Deze bestaat bij de meeste auto's uit twee delen en zit om de remschijf heen. Om de remblokken te vervangen, haal je de remklauw van de remschijf en schuif je de oude remblokken uit de klauw en de nieuwe blokken erin. Vervolgens monteer je de remklauw terug op de remschijf en plaats je het wiel terug op je auto. Het is erg aan te raden om eerst een paar honderd kilometer rustiger te rijden en minder abrupt te remmen zodat je de remblokken in kunt remmen. Inremmen voorkomt schade aan de remschijven omdat nieuwe remblokken vaak erg ruw zijn. Het is sowieso goed om voordat je de eerste keer na het vervangen van je remblokken weer op pad gaat een aantal keren met je voet op het rempedaal te pompen zodat ook de remzuiger weer effectief op zijn plaats zit.

Met het regelmatig vervangen van remblokken voorkom je dat je auto remkracht verliest en kun je er op blijven vertrouwen dat je auto ook stil staat wanneer dat echt nodig is.

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }