Welke onkosten zijn te verwachten als de remblokken achter aan vervanging toe zijn?

Welke onkosten zijn te verwachten als de remblokken achter aan vervanging toe zijn?
Het remsysteem van je auto heeft het altijd zwaar te verduren, vooral de remblokken. Weet je niet wanneer de laatste keer is geweest dat je ze gecontroleerd of vervangen hebt, dan de kans groot dat er kosten aan zitten te komen. Maar hoeveel geld moet je reserveren voor een paar spiksplinternieuwe remblokken en hoeveel moet de vervanging van deze remblokken je gaan kosten? Remblokken achter zijn net als de meeste andere verbruiksartikelen, er zijn te veel variabelen waarmee je rekening moet houden, zoals de grootte, prestaties en de leeftijd van het voertuig. Daarbij speelt ook mee het brede aanbod van verschillende prijsklassen voor een set remblokken. Hoewel iedereen geld probeert te besparen op remblokken, zullen ze waarschijnlijk later voor onvoorziene extra kosten komen te staan. Wanneer ben je toe aan vervanging? Dit is de eerste belangrijke vraag die je niet moet onderschatten, misschien denk je ‘is het nu wel nodig’ of je denk, ‘nu al, dit is wel erg snel’. De gemiddelde levensduur ligt ergens tussen de 24.000 tot 100.000 kilometer. Woon je in een heuvelachtig gebied of trek je regelmatig zware aanhangwagens, zul je ze waarschijnlijk vaker moeten vervangen dan iemand die elke dag van A naar B rijdt over een vlakke snelweg. Een belangrijke factor wat een grote impact heeft op de slijtage zijn de verschillende constructiemethoden die remblokken fabrikanten gebruiken. Het is daarom belangrijk zelf af en toe regelmatig te controleren om zo de extra slijtage of schade aan onder andere remschijven of remklauwen te voorkomen. Dit soort extra slijtages zijn vaak gecompliceerd en duur om te vervangen.

Zelf doen is het goedkoopst
 

Zoals zoveel dingen wat onder klein onderhoud valt bij auto’s, kunnen de kosten van het vervangen van remblokken variëren. Eigenlijk is dit afhankelijk van twee belangrijke factoren namelijk: de kwaliteit van het gekochte onderdeel en arbeidstijd. Remblokken zelf vervangen is een vrij eenvoudige klus, ongeacht of je nu een of beide assen moet doen.

Natuurlijk kun je naar de eerste de beste quick-service rijden, je bent dan aanzienlijk meer kwijt door arbeidsloon en er is misschien geen keuze in kwaliteit. Het beste alternatief is om het zelf te doen, voor het vervangen ervan is niet echt bijzonder gereedschap nodig. Zo kun je de klus makkelijk zelf vanuit huis aanpakken. Je houdt daarmee de uitgave binnen de perken, en je komt zo ook meer over je auto te weten.

Dan krijgen we het volgende wat meespeelt in de kosten: de kwaliteit. Goedkopere remblokken zijn wel geld besparend, maar zullen vlugger vervangen moeten worden door snellere slijtage. Voor de sleutelaars onder ons zal dat misschien niet een heel groot probleem zijn. Bestel je zelf onderdelen bij autopartsonline.nl, dan weet je dat je kwaliteit koopt wat je op den duur veel geld uitspaart, ook als je het alsnog door een monteur laat doen.

Waarom slijten mijn remblokken achter twee keer zo snel?

Dit is een klacht die je regelmatig hoort, autobezitters moeten de remblokken op de achteras wel twee keer zo snel vervangen dan voor. Dit heeft niets te maken met of je nu in een goedkopere of de duurdere klasse auto rijdt, iedere auto kan hier last van hebben.

Rijveiligheid is al jaren een belangrijk onderwerp in de auto industrie.

Fabrikanten steken miljoenen euro’s/dollars in onderzoek naar veiligheids- en regelapparatuur wat leidt tot een schitterende verbetering van de veiligheid voor bestuurders. Al deze technologieën zijn gebaseerd op computer- en microschakelingen, deze voelen het gedrag van auto en bestuurder aan.

Deze technologieën compenseren eventuele problemen om ongelukken te voorkomen. Een van de meest indrukwekkende verbeteringen hierin zijn de remmen. Het antiblokkeersysteem (ABS) is praktisch in elk model te vinden, met als toevoeging elektronische slip controle (ESC) wat als een tuning werkt op het remsysteem.

Het falen van de remdrukverdeler
 

Aan al deze technologieën kunnen we nog een derde aan toevoegen namelijk: EBD (electronic brakeforce distribution). Dit is elektronische remkrachtverdeling systeem wat eigenlijk inhoudt dat niet elk wiel evenveel moeite hoeft te doen om de auto af te remmen. Het basisprincipe hiervan is dat het gewicht wat door de wielen wordt ondersteund niet gelijkmatig wordt verdeeld bij het stoppen of remmen.

Sommige wielen worden zwaarder belast dan andere en hebben meer remkracht nodig om de auto tot stilstand te brengen zonder de controle te verliezen. Daar komt bij dat het hoeveelheid gewicht dat wordt ondersteund door een wiel zich verplaatst tijdens het remmen. Hierdoor wordt de hoeveelheid kracht die per wiel nodig is contant berekend. Door toevoegingen van dit soort technologieën kunnen er potentiële problemen ontstaan wat de kans op systeem schade verhoogd.

Een verscheidenheid aan factoren kan ervoor zorgen dat het systeem minder effectief functioneert. Dit kan zich uiten op verschillende manieren zoals: trillingen, rare geluiden of naar links of rechts trekken tijden remmen of stoppen. Functioneert het EBD remdruk verdeelsysteem niet naar behoren, bestaat de kans dat bijvoorbeeld de achterremmen meer belast worden bij het remmen dan voor. Dit is waarom bij sommige auto’s de remblokken achter twee keer zo hard slijten als normaal.

Het diagnosticeren van zulke problemen is moeilijk en specialistisch werk. Het brengt ook door sommige elektronica of andere onderdelen hogere reparatiekosten met zich mee. Het vervangen van remblokken valt onder de doe-het-zelf-reparaties, maar elektronisch gestuurde systemen zullen toch per computer uitgelezen moeten worden.

Achter remblokken zijn doorgaans dunner
 

Dit komt omdat doorgaans de achterremblokken minder kracht nodig hebben dan aan de voorkant. Combineer dit met het elektronisch remkracht verdeelsysteem en de tractiecontrole(slipcontrole) zul je merken dat achter de remmen sneller kunnen gaan slijten. Als tijdens het rijden de auto denk te gaan glijden schakelt het systeem automatisch de specifieke remmen in om zichzelf weer in een lijn te brengen.

Het weggedrag wordt automatisch door het ESC aangescherpt, hierin worden de achterremblokken extra belast. Zo wordt de kans verkleint dat de bestuurder de macht over het stuur kwijt raakt en kan men de bochten strakker nemen. Bovendien vangt het eerder verzacht remmen op de achterwielen en deel van het voorwaarts duiken op bij het totale afremmen van de auto.

Er kunnen echter situaties optreden waarin de remblokslijtage abnormaal is. Als een stel remblokken aan een kant van het wiel bijzonder versleten is, dan kan dit duiden op een probleem in het remsysteem zelf. Dan zul je het toch moeten laten onderzoeken door specialist en niet zomaar op eigen houtje gaan vervangen.

Hoe duur zijn remblokken?
 

Helaas kan hier niemand snel een antwoordt opgeven. Doe je het helemaal zelf dan zal de prijs ook afhangen aan het automerk. Bij autopartsonline.nl liggen de prijzen vanaf gemiddeld 30 euro oplopend tot wel ongeveer 150 per set, afhankelijk welk merk je nodig hebt.

Laat je het door een ander doen dan zul je merken dat iedere monteur een ander uurtarief hanteert. Doorgaans is het zelf vervangen een redelijk eenvoudige klus, als je tenminste geen complicaties tegenkomt aan remschijven en-of remklauwen. Want als dat zo is dan valt de reparatie een stuk duurder uit.

Zelf vervangen spaart je een hoop geld uit, houd er wel rekening mee dat bij een doe-het-zelf actie de veiligheid voorop de kosten staat. Wil je een goed stel remblokken en ook al doe je het niet zelf, bestel ze dan gewoon eenvoudig op deze webshop, door simpelweg je kenteken in te voeren voor het juiste onderdeel.

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }