Wat is ABS?

Wat is ABS?
De tekstuele betekenis van ABS is erg gemakkelijk uit te leggen. ABS staat vrij vertaald voor Anti Blokkeer Systeem. Dit handige systeem zorgt er simpel gezegd voor dat de wielen van je auto niet blokkeren als er hard geremd moet worden. Achter dit onmisbare onderdeel in je auto gaat echter een hoop informatie schuil. Hoe werkt ABS bijvoorbeeld en wat zijn de voor en nadelen van deze functie.

Ontstaan van ABS

In tegenstelling tot wat de meeste denken is het Anti Blokkeer Systeem al in 1929 uitgevonden. Deze eerste uitvinding was niet voor de auto bedoeld. Het systeem werd namelijk gebruikt in vliegtuigen om te functioneren tijdens de landing. Deze vliegtuigen moesten soms zo hard remmen dat de wielen zouden blokkeren. Het resultaat was vervolgens dat het vliegtuig zou doorschieten en buiten de landingsbaan zou belanden. Het Anti Blokkeer Systeem zorgde er dan voor dat de wielen niet meer zouden blokkeren, waardoor het voor het vliegtuig mogelijk was een stuk sneller en dus korter te remmen.

Het heeft vervolgens nog erg lang geduurd voordat deze techniek is toegepast bij de normale auto. De eerste registratie van een auto met ABS was in 1978. Het was Mercedes-Benz die met de Mercedes S-Klasse voor het eerst ABS beschikbaar stelde. Als optie kon deze functie worden toegevoegd aan de auto onder de naam ABS 2. Na die eerste invoering hebben steeds meer autofabrikanten deze optie overgenomen. Door de populariteit van het Anti Blokkeer Systeem bij de consument is deze optie steeds verder geïnnoveerd. In het begin van het nieuwe millennium begon de Europese Unie de voordelen op het gebied van veiligheid hier ook steeds meer in te zien. Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto’s standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben.

Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold. ABS wordt op dit moment ook niet alleen maar toegepast bij auto’s. Zo maken ook bijvoorbeeld motors hier gebruik van. Met de opkomst van de populariteit van de elektrische fiets is deze optie ook steeds vaker terug te vinden bij deze tweewielers. De snelheid van de fiets is toegenomen dus de kans op blokkerende wielen ook. Er is nog niks bekend op het gebied van een verplichting van Anti Blokkeer Systeem bij een fiets.

Hoe werkt het precies

Het Anti Blokkeer Systeem is een complex onderdeel van de auto. In totaal telt dit onderdeel vijf onderdelen waaruit hij is opgemaakt:

  • Sensor linker voorwiel
  • Sensor rechter voorwiel
  • Kleppen
  • Pomp
  • Elektrische regelunit

De sensoren op het rechter en linker voorwiel zijn constant bezig om de snelheid van de wielen te meten. Op het moment dat één van deze twee sensoren het signaal krijgt dat een wiel mogelijk gaat blokkeren stuurt hij dit door naar de elektronische regelunit in de auto. Deze elektronisch regelunit begint op zijn beurt door middel van de pomp en kleppen te regelen dat de remkracht op één of twee wielen wordt verminderd. Terwijl deze remkracht wordt verminderd blijven de sensoren de snelheid van het wiel meten. Merkt de sensor dat het wiel weer aan het draaien is dan zal de remdruk direct weer worden opgevoerd. Dit gehele proces wordt extreem snel uitgevoerd. Zonder dat je het in de gaten hebt kan dit tot wel 15 maal per seconden herhaald worden.

Je kan wel schrikken op het moment als dit systeem in werking treed. Het pedaal waarmee je remt zal namelijk gaan bewegen waardoor het lijkt alsof de rem niet meer onder controle is. Dit is echter de bedoeling van het Anti Blokkeer Systeem dus laat je hier niet van de wijs doorbrengen. Het systeem probeert namelijk door middel van zogenaamd pompend remmend de auto weer onder controle te krijgen. Dit proces gaat geheel automatisch en sneller dan menselijk mogelijk is. Veel mensen schrikken er zodanig van dat ze zelf pompend gaan remmen of minder hard dan mogelijk is. Toch is het advies als je in deze situatie bent om gewoon zo hard mogelijk op je rem te trappen. Het Anti Blokkeer Systeem is er namelijk voor gemaakt om deze taak van je over te nemen. Minder hard remmen of zelf pompend remmen zorgt er uiteindelijk alleen maar voor dat je remweg wordt verlengd.

Voor en nadelen van ABS

Het grootste voordeel van ABS is uit het voorgaande verhaal duidelijk. Dit systeem zorgt ervoor dat de wielen niet of nauwelijks zullen blokkeren op het moment dat je een noodstop moet maken. Deze extra veiligheid zorgt er uiteindelijk voor dat de je de auto beter onder controle kan houden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een plots overstekend kind. Als je hard remt en je wielen blokkeren zal je auto lang doorglijden. Met ABS zullen je wielen niet blokkeren en dus is de kans groter dan je op tijd kunt remmen voor het overstekende kind. Er zijn nog talloze voorbeelden waarbij deze kortere remweg het verschil kan maken tussen wel of geen ongeluk.

Een ander voordeel van het Anti Blokkeer Systeem is in het geval van een vervuild of ongelijk wegdek. Rijd je met één wiel in de berm, over een stuk ijs, over een wegdek met olie of andere situatie waarbij de remweg met beide wielen anders is? In zo een geval kan ABS ook de uitkomst bieden. Zonder ABS kan het betekenen dat één wiel volledig blokkeert. Als het andere wiel nog wel normale grip heeft is de kans groot dat je auto in een spin zal raken. Het Anti Blokkeer Systeem zal voor jou kunnen beslissen hoe hard de rem druk moet zijn voor beide wielen. Je wielen zullen daardoor allebei kunnen blijven rollen. Naast het feit dat jouw remweg korter zal zijn, zullen de wielen ook beiden tegelijk tot stilstand komen. In dit geval is er dus geen sprake van een uitbrekende auto en kan je dus meestal veilig tot stilstand komen.

Het Anti Blokkeer Systeem kan in sommige gevallen wel een nadeel hebben. In het geval dat je met beide remmende wielen op een gladde ondergrond rijdt, kan het zijn dat je remweg juist langer wordt. Het probleem met een dergelijke remweg is dat het systeem in feite blokkeert. Omdat het systeem steeds in moet grijpen door de constant blokkerende wielen zal de remweg juist een stuk groter worden. Bij een auto zonder ABS betekent het dat de wielen gewoon zouden blokkeren waardoor de auto tot stilstand zou komen. Het ABS systeem registreert steeds dat de wielen blokkeren waardoor hij in feite even stop met remmen. De ondergrond is dusdanig glad dat bij de volgende rem poging de wielen wederom zouden blokkeren. Deze cyclus zal zich blijven herhalen wat het effectieve rem effect drastisch zal doen dalen. Toch zal het ABS systeem nog wel een voordeel hebben tot een auto zonder dit systeem. Alhoewel het remmen langer duurt heeft de auto een stuk minder kans om onbestuurbaar te worden. De draaiende wielen van een auto met ABS houden de auto zogezegd in het gareel.

Niet alleen op gladde ondergronden kan ABS voor een langere remweg zorgen. Op het moment dat het een losse ondergrond betreft zoals aarde of grind kan de remweg van ABS ook langer zijn dan dat van een auto zonder ABS. De reden hiervoor is omdat een blokkerend wiel bij deze ondergrond voor een kortere remweg kan zorgen. Het blokkerende wiel zal met de aarde of grind een obstakel vormen, doordat het als het ware wordt meegenomen en zich ophoopt.

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }