Zelf een draagarm vervangen

Zelf een draagarm vervangen
Een draagarm is een van de onderdelen van wielophanging van de auto. Het is een essentieel onderdeel van de ophanging en daarmee van de hele auto. Hoewel de draagarm niet het bekendste onderdeel van een auto is, is de werking in essentie niet zo ingewikkeld. De draagarm verbindt de wielen met de ophanging van de auto, dus eigenlijk is het simpelweg een verbinding tussen het carrosserie en de ophanging. Wat nou als deze stuk is? Dat is vervelend, en dan moet je zo snel mogelijk actie ondernemen. Als je voldoende kennis hebt en weet wat je doet kun je dit zelf doen, hieronder lees je hoe!

Hoe werkt een draagarm precies?

We gaan eerst even kijken naar de werking van een draagarm. Dat is wel zo makkelijk wanneer je het zelf wil gaan vervangen. Wat is de functie van een draagarm precies? De draagarm is dus een verbinding tussen de ophanging en de wielen, en daarmee een belangrijk onderdeel van de wielophanging. De functie gaat echter verder dan alleen verbinden. Een draagarm zorgt er ook voor dat de kracht die continu vrijkomt tijdens het rijden, door remmen en optrekken bijvoorbeeld, zo min mogelijk invloed heeft op de stand van de wielen. Als je geen draagarm zou hebben, of wanneer deze ernstig kapot is, zou de auto kunnen kantelen door de krachten die er vrij komen tijdens het rijden.

Een draagarm is altijd van staal en driehoekig van vorm. Buiten het stalen gedeelte zitten er ook rubbers en kogelkoppelingen op. Omdat het een metalen constructie is gaat de draagarm zelf vrijwel nooit kapot. De rubbers en kogelkoppelingen zijn echter wel aan slijtage onderhevig. De mate hiervan is wel afhankelijk van je rijstijl, en de plekken waarop je rijdt. Vooral drempels en kuilen hebben redelijk veel invloed op de staat van de draagarmen. Door een rustige rijstijl, zeker bij dit soort zaken, voorkom je zoveel mogelijk problemen met draagarmen.

Wanneer vervang je een draagarm?

Een draagarm hoeft dus zoals al even gezegd niet vaak te worden vervangen. Het metalen gedeelte gaat vrijwel nooit kapot, tenzij je acute schade hebt. De kogels en rubbers kunnen dus wel slijten vanwege de krachten die er vrijkomen tijdens het rijden. Maar hoe merk je dat dan?

Het eerste symptoom is vaak dat je auto op een rechte weg zonder te sturen niet meer helemaal recht rijdt. Dit duidt op een probleem met de ophanging, en kan dus liggen aan slijtage van de draagarm. Een ander symptoom is gebonk of getik wanneer je op ongelijke wegen rijdt, of over drempels. Tot slot is speling op je stuur een symptoom. Het is belangrijk om bij een van deze symptomen zo snel mogelijk actie te ondernemen. Een wielophanging die niet goed werkt is namelijk potentieel redelijk gevaarlijk. Laat onderzoeken waar het aan ligt en laat het problematische onderdeel vervangen, of doe het zelf!

Je hebt in principe twee opties bij een probleem met de draagarm. Je kunt de hele draagarm vervangen, of alleen de lagers. Alleen de lagers vervangen scheelt je wat geld, maar is wel lastiger. Doe dit alleen als je heel goed weet wat je doet. Ook heb je hiervoor wat meer tijd en materialen nodig. Voor de meeste mensen is het vervangen van de complete draagarm daarom verstandiger.

Zo vervang je een draagarm

Als je weet dat je draagarm vervangen moet worden is naar een garage gaan de meest logische optie. Maar als je dit artikel leest ben je wellicht van plan om je draagarm zelf te vervangen, dus daar focussen we ons op. In principe is een draagarm vervangen niet de moeilijkste klus. Je moet natuurlijk wel enige kennis van zaken hebben. Daarnaast zijn een goede plek om de reparatie uit te voeren en het juiste materiaal belangrijke voorwaarden. Het belangrijkste is dat je de draagarm en de rubbers goed met elkaar verbindt. Dit is ook waarom over het algemeen wordt aangeraden om de draagarmen tegelijk te vervangen, ook wanneer er maar één aan vervanging toe is. Hieronder hebben we een algemeen stappenplan beschreven. Uiteraard is elke auto weer niet iets anders.

Maak de ophanging vrij

De eerste stap is het vrijmaken van de ophanging, zodat je het kunt repareren. Het makkelijkst is de auto op een brug zetten, dan kun je overal goed bij. Heb je die niet tot je beschikking? Dan kun je de auto opkrikken. Gebruik hierbij dan wel ook assteunen. Vergeet niet om de auto in de versnelling te zetten en de handrem te gebruiken. Bij dit soort reparaties raden we altijd aan om niet alleen te werk te gaan, om veiligheidsredenen.

Het verwijderen van onderdelen

Vervolgens kun je onderdelen gaan verwijderen. Allereerst moet het wiel natuurlijk weg, want anders kun je niks van de ophanging vervangen. Vervolgens kun je de defecte draagarm los gaan maken, door eerst de schroeven en daarna de bouten eruit te halen. Haal vervolgens de draagarm weg.

De nieuwe draagarm monteren

Wanneer de oude draagarm is verwijderd is het tijd om de nieuwe te monteren. De eerste stap is deze te bevestigen aan het wiel. Je draait de schroeven alvast lichtjes aan, maar nog niet helemaal strak. Je hebt namelijk nog wat speling nodig later. Nu draai je de horizontale schroef erin, en vervolgens de verticale schroef. Zolang het voorwiel nog in de lucht is, moet je nooit de schroeven vastdraaien. Pas wanneer de schokdemper van het desbetreffende wiel is ingeveerd en weer wordt belast kun je dit doen. Wanneer je ze namelijk wel eerder aandraait wordt de levensduur aanzienlijk verminderd.

De schokdemper inveren is dus ook belangrijk. Dit doe je door het voorwiel op te krikken tot zo’n 50 procent, met behulp van een transmissiekrik. Op deze manier span je het draagarmrubber normaal. Als dit goed is gedaan kun je alle schroeven helemaal strak aandraaien. Zet het nieuwe wiel erop en de montage is klaar.

De laatste stap

Je bent echter nog niet helemaal klaar. Een draagarm vervangen is een reparatie aan de stuurgeometrie. Die klopt daardoor niet meer, wat betekent dat de auto opnieuw moet worden uitgelijnd. Voor dit laatste onderdeel van de reparatie moet je waarschijnlijk alsnog even langs de garage!

Wat kost het vervangen van een draagarm?

Een draagarm vervangen kost natuurlijk geld. Wanneer je het bij een garage laat doen kost dit je tussen de 300 en 700 euro, met natuurlijk mogelijke uitzonderingen. De grootste kostenpost hierbij zijn de kosten voor arbeid. Dit bespaar je natuurlijk door de reparatie zelf uit te voeren. Wanneer je alleen de draagarm zelf hoeft te kopen ben je in sommige gevallen voor minder dan 100 euro klaar. Het is dus zeker het overwegen waard om zelf de draagarm te vervangen

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }