Hoe lang gaan remschijven mee?

Hoe lang gaan remschijven mee?
Remschijven zijn een van de vaste onderdelen van het remsysteem in een auto. Remschijven werken samen met remblokken, en beide onderdelen slijten na verloop van tijd. Remblokken drukken bij het remmen constant tegen de remschijven aan, wat uiteindelijk leidt tot slijtage van beide onderdelen. Wel slijten remblokken behoorlijk wat sneller dan de schijven. Er zijn mensen die zweren bij het gelijktijdig vervangen van remblokken en remschijven, maar het is niet perse nodig om bij het vervangen van remblokken ook je remschijven te vervangen. Andersom is dit wel altijd zo. In deze blog gaan we uitleg geven over de levensduur van remschijven, lees snel verder!

Hoe werken remschijven precies?

Het eerste waar we naar kijken is de werking van de remschijven, zodat duidelijk is wat ze precies doen en hoe het komt dat deze naar verloop van tijd slijten. In principe is de werking van het remsysteem van een auto, en ook van de remschijven, vrij makkelijk uit te leggen. We beginnen bij het intrappen van het rempedaal. Wanneer je dit doet verplaats je via de hoofd remcilinder, remvloeistof naar de zuigers. De zuigers zitten in de remtang en worden door de remvloeistof naar buiten gedrukt. Dit zorgt ervoor dat de remblokken tegen de remschijf worden aangedrukt. Door de rembekrachtiger gebeurd dit met grote kracht en hierdoor komt je auto tot stilstand. Deze wrijving, waardoor je auto tot stilstand komt, zorgt er echter ook voor dat de remschijven en remblokken slijten. Hoe dat precies werkt, gaan we verderop nog op in.

Welke soorten remschijven zijn er?

Uiteraard zijn er vele soorten remschijven. Niet alleen het merk en de eigenschappen verschillen van elkaar, er zijn ook verschillende soorten remschijven. Massieve remschijven en geventileerde remschijven komen het meest voor. In eerste instantie werden geventileerde remschijven alleen toegepast op zwaardere voertuigen, en massieve remschijven vooral bij lichtere auto’s. Bij zwaardere voertuigen wordt natuurlijk meer gevraagd van het remsysteem. Geventileerde remschijven bestaan uit twee lagen met daartussen ruimte, die zorgt voor koeling. Juist vanwege deze betere koeling worden steeds meer auto’s uitgevoerd met geventileerde remschijven, en dan vooral op de vooras. Dit is namelijk gunstig voor zowel de werking als de levensduur van remschijven. Massieve remschijven zijn minder goed in staat om de warmte af te voeren en worden daarom steeds minder gebruikt.

Hoe slijten remschijven?

Remschijven zijn dus onderhevig aan slijtage door de constante druk die wordt uitgeoefend door de remblokken die er tegenaan gedrukt worden. Hierdoor werken remschijven en remblokken op elkaar in. In feite betekent dit dat wanneer er groeven ontstaan in de remschijf deze ook in de remblokken komen, doordat deze onderdelen steeds tegen elkaar aan komen. De onderdelen werken dus op elkaar in. Het is daarom ook dat het verstandig is om bij het vervangen van de remschijven ook de remblokken mee te nemen. Nieuwe remschijven zijn uiteraard helemaal glad, zonder groeven. Heb je dan nog oude remblokken, dan hebben die nog wel de groeven. Hierdoor kunnen de remblokken niet het gehele oppervlak van de remschijven raken, met als gevolg dat je geen optimale remwerking hebt. Vervang daarom altijd gewoon de remblokken mee. Andersom heb je dit probleem overigens niet tot nauwelijks. Bij het vervangen van remblokken kun je de remschijven laten zitten, mits deze nog in goede staat zijn natuurlijk.

Hoe lang gaan remschijven mee?

Wellicht denk je nu; allemaal leuk en aardig, maar hoe lang gaan remschijven mee? Of hoeveel kilometer gaan moeten de schijven mee kunnen gaan? Dit zijn hele logische vragen, maar we kunnen hier niet één duidelijk antwoord op geven. Het is namelijk niet zo dat er een specifiek aantal kilometers te noemen is waarna remschijven vervangen moeten worden, of een bepaalde tijd dat ze meegaan. Hiervoor is het van teveel factoren afhankelijk. Het type auto speelt een rol, het gewicht is belangrijk, de werking van het remsysteem en de staat van de andere onderdelen is een factor, je rijstijl heeft een vrij grote invloed en ook waar je rijdt speelt mee. Met dat laatste bedoelen we of je veel rijdt in de stad of in de file, waar je natuurlijk veel meer remt. Het is daarom helemaal niet gek dat je twee precies dezelfde remschijven bekijkt en dat de ene na 40.000 kilometer al aan vervanging toe is, terwijl de andere bij 80.000 kilometer nog altijd uitstekend werkt. Wel zijn er natuurlijk algemene richtlijnen. Men zegt dat remschijven gemiddeld genomen ongeveer 100.000 kilometer mee zullen gaan. Ook is het zo dat remschijven ongeveer 2 tot 3 setjes remblokken meegaan. Aangezien remblokken gemiddeld ongeveer 60.000 kilometer meegaan zal het vaker 2 setjes dan 3 zijn.

Hoe weet je wanneer je remschijven moet vervangen?

Nu weet je hoelang remschijven gemiddeld genomen meegaan, maar hoe weet je dan wanneer je jouw remschijven moet vervangen? Dit komt allereerst altijd naar voren tijdens een keuring. Men kijkt hierbij altijd naar de staat van de remblokken en remschijven, mochten ze dan vervangen moeten worden komt dat dus sowieso aan het licht. Daarnaast moet je de remschijven altijd vervangen bij roest, haarscheuren, grote en zichtbare slijtage of wanneer ze krom zijn. Daarnaast geeft elke fabrikant van remschijven een minimale dikte aan, dit is verplicht. Op het moment dat de remschijf deze minimale dikte heeft bereikt, wat je auto ook zal aangeven, moet je ze zo snel mogelijk vervangen. Een te dunne remschijf werkt minder goed, zal eerder krom trekken en ook haarscheuren zullen sneller optreden. Je kunt ook regelmatig roestvorming zien op je remschijf, maar hier moet je niet van schrikken. Dit is volkomen normaal en geen enkel probleem. Bij langere stilstand van je auto en/of vochtig weer komt er snel wat roest op de remschijven. Bij het remmen slijt dit er al snel weer af.

Wat kosten nieuwe remschijven?

Nu je weet hoe lang remschijven ongeveer meegaan en wanneer je de remschijven moet vervangen, wil je waarschijnlijk ook wel weten hoe duur remschijven zijn. Ook dit is natuurlijk afhankelijk van het type auto en van het merk en type remschijf. Over het algemeen zijn remschijven zelf niet heel duur, per stuk ongeveer tussen de 25 en 55 euro. Goedkoper of duurder kan natuurlijk ook, maar je kunt je afvragen of dit verstandig is. Remschijven voor de achteras zijn meestal goedkoper dan remschijven voor de vooras. Het meeste geld ben je dan ook kwijt aan montagekosten. Zelf je remschijven vervangen is echter prima te doen!

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }