Hoe kan ik een abs sensor doormeten?

Hoe kan ik een abs sensor doormeten?
Het ABS (antiblokkeersysteem) van een voertuig is een systeem dat voorkomt dat de wielen blokkeren tijdens het remmen. Bij veel voertuigen gaat het ABS-waarschuwingslampje branden bij het starten, samen met andere waarschuwingslampjes om een ​​functietest uit te voeren. Echter, als dit lampje lang blijft branden in je auto, betekent dit dat het anti blokkeer systeem is uitgeschakeld en dat er een probleem is met de auto dat moet worden verholpen.

Waarom is ABS belangrijk?

Het ABS-systeem regelt de druk van de wielen dankzij een hydraulisch blok, het meet hun snelheid met wielsensoren en is ook uitgerust met een elektronische computer die de actuatoren aanstuurt en het bekende waarschuwingslampje in de gang zet bij problemen. De banden van voertuigen zonder ABS-systeem slippen tijdens een noodstop en het traject van de auto wordt snel oncontroleerbaar voor de bestuurder, vooral als de omstandigheden slecht zijn: regen, sneeuw, ijs, grind. Ook als de wielen blokkeren, wordt de remweg groter. ABS is daarom noodzakelijk voor de bestuurder om maximale controle over zijn voertuig te behouden. ABS is aanwezig in alle auto's die gebouwd zijn na 2004 en dit is verplicht gesteld door Europese regelgeving. Je herkent dit door een rond gevormd controlelampje waarin de letters "ABS" worden weergegeven. Het is meestal oranje van kleur, maar kan soms geel of zelfs rood zijn. ABS is erg handig tijdens noodgevallen of plotseling remmen, omdat het soepeler en gecontroleerd remmen mogelijk maakt, wat de veiligheid van de passagiers aanzienlijk verbetert. De verschillende elementen waaruit het ABS-systeem bestaat, helpen voorkomen dat de wielen blokkeren. We leggen uit hoe het werkt.

Hoe werkt ABS?

ABS-technologie wordt over het algemeen in drie fasen uitgevoerd. Eerst detecteren de druksensoren het begin van wielblokkering tijdens het remmen en sturen deze informatie vervolgens naar de computer. Deze laatste zal dan het remmen van de wielen onafhankelijk regelen en bedienen dankzij de hydraulische eenheid die op elk van de wielen aanwezig is. De magneetventielen van de wiel hydraulische eenheid zullen dan de remdruk isoleren en deze druk geleidelijk op het wiel aflaten om blokkering te voorkomen. Zodra de wielen hun rotatiesnelheid en grip hebben teruggekregen, verhoogt het systeem de remdruk zoals in de normale toestand. Het ABS kan dit proces enkele tientallen keren per seconde herhalen totdat de actie is voltooid. Het beschermt met name tegen slijtage van de remblokken.

Waarom brandt het ABS lampje?

Wanneer het ABS-waarschuwingslampje van je auto gaat branden, betekent dit dat je dit moet nakijken. Het lampje kan namelijk om verschillende redenen worden ingeschakeld die verband houden met de ABS-storing.

ABS wielsensoren

Het is mogelijk dat de wielsnelheidssensor beschadigd is of bedekt is met vuil van de weg. Dit moet daarom eerst worden gecontroleerd, want als de sensor een slecht signaal naar het ABS-systeem stuurt, kan het waarschuwingslampje gaan branden terwijl het systeem niet noodzakelijk defect is. Deze sensoren kunnen worden gecontroleerd via een diagnoseapparaat of een oscilloscoop.

De computer

Als het waarschuwingslampje gaat branden, is het mogelijk dat de ABS-computer defect is of niet meer werkt. Dit is een relatief ernstig probleem dat professionele tussenkomst vereist.

Kortsluiting

Het aangaan van het indicatielampje kan ook te wijten zijn aan een kortsluiting of een verbindingsfout. Deze elementen kunnen worden gecontroleerd met een multimeter.

De zekeringen

Door een doorgebrande zekering in het systeem kan het ABS-waarschuwingslampje gaan branden. Het is dan voldoende om deze gewoon te vervangen om het probleem op te lossen.

Defect in het ABS-systeem

De laatste mogelijke oorzaak dat het ABS-waarschuwingslampje gaat branden, en niet de minste, is een storing in de toevoer naar de hydraulische eenheid of de computer. Dit is een serieuzer probleem dat de veiligheid van de bestuurder en inzittenden van het voertuig in gevaar kan brengen. In beide gevallen zul je dus de hele eenheid of de rekenmachine moeten veranderen, wat aanzienlijke kosten vertegenwoordigt (tussen € 1.000 en € 3.500, afhankelijk van het model).

Hoe los je dit probleem zelf op?

Wat de reden ook zal zijn, het inschakelen van het ABS-waarschuwingslampje is geen goed nieuws, omdat het betekent dat het ABS-systeem is gestopt. Om veilig te kunnen rijden mag deze informatie niet lichtvaardig worden opgevat. Als je een goede basis van elektriciteit hebt en beschikt over de technische documentatie, kun je zelf een eerste diagnose stellen en wellicht het probleem zelf oplossen. We raden je toch aan om, als je het zelf niet kan oplossen, je voertuig te laten controleren bij de garage om het probleem op te lossen en met vertrouwen verder te rijden. De garage kan je een nauwkeurigere diagnose geven, met name door de computervoedingen en de andere elementen van het ABS te controleren.

Het zelf doorlezen van de ABS sensor

De meeste auto's hebben sinds de jaren 2000 een elektronisch systeem aan boord, in het Engels On-Board Diagnostics (OBD), dat fouten en storingen detecteert die verband houden met uitlaatgasemissies in lichte voertuigen, bedrijfsvoertuigen en zware vrachtwagens die werken met een verbrandingsmotor. Concreet stelt het boord diagnosesysteem van je auto vast dat een onderdeel van het injectie-, ontstekings- of emissiesysteem defect is, of bijvoorbeeld een probleem met de ABS. Dankzij een klein kastje of een soort grote USB-sleutel die in de OBD-connector wordt gestoken, kun je de foutcode uitlezen en zo weten waar het probleem vandaan komt. Alle sensoren in je auto sturen namelijk informatie naar de boordcomputer. Deze informatie is uit te lezen in de vorm van codes, dit worden foutcodes genoemd. Er zijn 2 soorten foutcodes: standaard foutcodes, gemeenschappelijk voor alle voertuigen, en foutcodes van de fabrikant, specifiek voor het merk van je auto. Je vindt deze OBD-aansluiting meestal onder het stuur in het midden, rechts of links, het hangt ervan af. Soms moet je een plastic hoesje verwijderen om erbij te kunnen.

Zelf de ABS pomp unit demonteren of repareren

De benodigde materialen:

  • Dopsleutels
  • Ratel
  • Analyse-instrument
  • Doppenset
  • Ratel

In de handleiding kan je zien hoe je het ABS systeem kan terugvinden. Deze is aangesloten op de metalen remleiding en met bouten aan het solenoïde blok bevestigd. Door het voertuig op te krikken en plastic kapjes te verwijderen kan je het ABS-systeem vinden. Deze is vastgemaakt op een blok waarop ook remleidingen vastzitten. Het is dus goed oppassen de remleidingen niet te beschadigen. Verdere gedetailleerde uitleg kan het beste gevonden worden in de handleiding van je eigen auto, want elke auto is enigszins anders.

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }