Hoe vaak remblokken vervangen?

Hoe vaak remblokken vervangen?
Een auto zonder een goede rem? Daar heb je niets aan. Dat veroorzaakt levensgevaarlijke situaties. En dus is de conclusie gerechtvaardigd dat de remmen in je auto tot de belangrijkste onderdelen horen. En kijken we naar de remmen van een auto, dan spelen de remblokken en remschijven weer een cruciale rol. Als je steeds verzekerd wilt zijn van goed functionerende remmen, dan is het zaak tijdig de remblokken en de remschijven te vervangen. Maar wanneer is dat? Wanneer is het de hoogste tijd om de remblokken te vervangen?

Remblokken staan in rechtstreeks contact met het rempedaal

De remblokken staan in direct contact met het rempedaal. De remschijf daarentegen staat in direct contact met het wiel. Op het moment dat jij je rempedaal intrapt, dan worden de remblokken tegen de remschijf gedrukt. Daardoor ontstaat wrijving en kan het wiel steeds minder gemakkelijk draaien. Je remt dan dus af. Het is in de notendop hoe de rem in je auto werkt. Zijn zowel de remblokken als de remschijf in goede conditie, dan remt je auto perfect. Ze moeten dus samen goed zijn; zijn de remschijven nog in orde maar de remblokken aan vervanging toe, dan remt je auto dus nooit optimaal.

Hoor je een schurend geluid, dan is er iets met de remblokken aan de hand

Je zou kunnen stellen dat het tijd wordt voor nieuwe remblokken als je tijdens het remmen een schurend geluid hoort. Dit zou zomaar eens kunnen betekenen dat de remblokken versleten zijn en dus vervangen moeten worden. De remblokken slijten omdat het frictiemateriaal op de remblokjes steeds verder afschuurt. Op een bepaald moment is er sprake van staal op staal en dan hoor je dus het schurende geluid. Je remt dan als het ware op staal en dat kan gevaarlijk zijn. Behalve dat je kunt horen of de remblokken vervangen moeten worden, zijn er auto’s die middels een lampje op het dashboard aangeven dat er iets mis is met het remsysteem. Bovendien voel je het als bestuurder van een auto wel aan of je remmen in orde zijn of niet.

Houd je remschijven schoon, zo voorkom je ook schade aan de remblokken

Een ander signaal dat duidt op remblokken die vervangen moeten worden zijn trillingen. Of als je merkt dat de remmen ongelijk werken. Vaak zal er dan iets met de remschijven aan de hand zijn, en dat heeft indirect weer invloed op de gezondheid van de remblokjes. Remschijven die trillen zijn vaak krom, iets dat al kan gebeuren als je met remschijven die warm zijn door een plas water rijdt. De trillingen kunnen ook ontstaan als de remschijven vies geworden zijn. Regelmatig de remschijven schoonmaken is dus een regelrechte aanrader. Want laat je al het vuil zijn werk doen op de remschijven, dan gaan ook je remblokken stuk. Nu kun je zelf aan de slag proberen te gaan met allerlei remreinigers en met sponsje en doekjes.

Remblokken gaan gemiddeld 56.000 kilometer mee

Wanneer remblokken vervangen moeten worden is sterk afhankelijk van de wijze waarop jij de auto gebruikt. Voor remschijven geldt dat ze gemiddeld 110.000 kilometer mee kunnen. Maar rijd je nou vaak in files bijvoorbeeld, dan wordt zo ongeveer de helft van 110.000 kilometer aangehouden. Voor de remblokken kun je 56.000 kilometer aanhouden. Je zou dus kunnen zeggen dat de remschijven een keer zo lang mee gaan. En nogmaals; voor een perfect remsysteem is het belangrijk dat zowel de remschijven als de remblokken goed functioneren.

Kwestie van remblokken bestellen en zelf monteren

Zijn je remblokken aan vervanging toe? Dan is het een kwestie van de goede remblokken bestellen en monteren. Ja, want het vervangen van remblokken kun je prima zelf. Met behulp van de talloze instructievideo’s die er zijn en door het gebruiken van het juiste gereedschap heb ook jij de nieuwe remblokken er echt zo onder. Door zelf te monteren en dus zelf remblokken te kopen bespaar je in elk geval heel erg veel geld.

Smeer de nieuwe remblokken in met een beetje vet

Ga je remblokken vervangen, dan verwijder je uiteraard eerst het wiel. Je draait de bouten een beetje los, krikt de auto precies onder het krikpunt en haalt vervolgens het wiel van de auto door de bouten helemaal los te draaien en het wiel van de as te tillen. Vervolgens verwijder je de remklauw. De remklauw is vaak bevestigd met speciale bouten. Zorg dus dat je een sleutel in huis hebt die geschikt is voor deze bouten. Je hoeft de drager overigens niet beslist te verwijderen. Vervolgens schuif je de remblokken uit de houder. Dan maak je de zogenaamde contactvlakken van de houder roestvrij. Dat is vooral een kwestie van goed schoonmaken. Je kunt daarnaast de houder goed invetten met vet. Let er wel op dat dit vet hittebestendig is. Eventueel kun je er voor kiezen om datzelfde vet ook aan de achterkant van de nieuwe remblokken aan te brengen. Op die manier kun je het bekende piepen van de nieuwe remblokken helpen voorkomen. De nieuwe remblokken schuif je daarna gewoon heel simpel in de houder.

Vervolgens is het nog een kwestie van testen

Wat rest is het terugplaatsen van de remklauw en het goed vastmaken van het wiel. Kwestie van op de as tillen en de bouten strak aandraaien. En dan? Dan ga je testen of je de nieuwe remblokken op de juiste wijze hebt aangebracht. Want met het remsysteem van de auto neem je uiteraard geen enkel risico. Dat testen doe je ook voorzichtig. Je rijdt eerst rustig en remt. Gaat dat goed, dan rijd je wat sneller en rem je opnieuw af. Je voelt al snel of het in orde is of niet. Leg de lat hoog. Dus vind je dat de auto nog niet helemaal goed remt, kijk dan waardoor dit kan komen en neem er geen genoegen mee. Voor de goede orde; het vervangen van remblokken wordt gezien als een eenvoudige klus. Doorgaans werken de nieuwe remblokken na plaatsen gewoon perfect. En als jij precies doet wat er voorgeschreven wordt, dan zal dit bij jou ook zo zijn.

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }