Hoeveel kilometer gaat een wiellager mee

Hoeveel kilometer gaat een wiellager mee
Je kunt zeggen dat een wiellager een constructie is die ervoor zorgt dat de voor- en achterwielen draaiende gehouden worden. Daarmee is het dus ook meteen een van de belangrijkste onderdelen van de auto. De wiellagers zorgen ervoor dat de verschillende delen van de constructie beter ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Dit gebeurt middels het verlagen van de wrijving, doorgaans gaat het dan om het maken van roterende of lineaire bewegingen. Je kunt als je nieuwe wiellagers wilt plaatsen besluiten dit door de garage te laten doen. Je kunt echter ook zelf je onderdeel bestellen en zelf aan de slag gaan, in elk geval een veel goedkopere oplossing.

Lagers met aandrijving vind je bij de remtrommel- of schijf

Er zijn verschillende wiellagers en de meest simpele is de draaiende lager. Deze wiellager is een soort van cilinder tussen wiel en as van de auto. Er zijn wiellagers die bij de assen van het voertuig gebruikt worden om die bewegend te krijgen. Dit noem je ook wel wiellagers met een aandrijving. Dergelijke wiellagers vind je bij de remtrommel- of schijf. Deze wiellager bestaat in feite uit twee lagers; een aan de binnen- en een aan de buitenste lager. Er zijn daarnaast ook wiellagers zonder aandrijving aan de wielen. Dergelijke lagers vind je terug in de naaf. De lagers die aangedreven worden zijn zwaarder. Dat is precies de reden dat je vaak een pers nodig hebt om deze wiellagers te vervangen. De wiellagers zonder aandrijfas zijn veel gemakkelijker te vervangen, ook al vanwege het feit dat de lagers de vorm van een kegel hebben.

Uitermate belangrijk onderdeel van de auto

De wiellager is dus een uitermate belangrijk onderdeel van de auto, want zonder goede wiellagers kom je niet vooruit. Wiellagers hebben behalve de taak om de wielen te laten draaien met zo weinig mogelijk wrijving, ook een ondersteunende rol bij het ondersteunen van het gewicht van de auto.

Ringen kunnen los van elkaar bewegen

Je kunt een wiellager ook beschouwen als twee aparte ringen die om elkaar heen draaien. Tussen de genoemde ringen zitten een soort van kogels die ervoor zorgdragen dat de ringen los van elkaar kunnen draaien. In de wielnaaf waaraan wiel en band vast zijn gemaakt vind je de wiellager. Op deze naaf rust het gewicht van de vierwieler, als de auto rijdt althans. Vanwege de aanwezigheid van vet draait alles op een prima wijze, zonder dat er wrijving optreedt.

Afgedichte en taps toelopende wiellagers

Een wiellager krijgt dus best het een en ander voor de kiezen en wordt zwaar belast. Dat zorgt in elk geval voor slijtage en dan doet het er niet toe of een wiellager verzegeld is of taps toeloopt. De zogenaamde taps toelopende lagers moeten vaak ergens tussen de 40.000 en 50.000 kilometer in elk geval van onderhoud worden voorzien en gesmeerd worden. Afgedichte lagers hebben dit weer niet nodig en gaan dus nog langer mee. Op den duur zal smeermiddel in een wiellager splitsen en dat zorgt ervoor dat een wiellager stuk kan gaan. Het is bovendien een gegeven dat een agressieve rijstijl, het slecht onderhouden van de auto en onderdelen rondom de wiellager die van mindere kwaliteit zijn tot snellere slijtage leiden. Overigens is het nooit zo dat alle wiellagers tegelijk slijten en de eerste symptomen van versleten wiellagers vallen je vrijwel nooit meteen op.

Een defecte wiellager is aanvankelijk moeilijk te herkennen

Het is dus best lastig te herkennen als een wiellager defect is, zeker in de beginfase. Gaandeweg worden de symptomen echter wel steeds duidelijker. Zo kun je een grommend geluid uit een hoek van de wagen horen, op het moment dat je met een snelheid van 25 kilometer per uur of hoger rijdt. Dit kan betekenen dat er iets is met de wiellager. Ga je door de bocht en leun je ietwat naar de kant van het geluid, dan kan dit geluid in sterkte toenemen. Een defecte wiellager kan ook voor een trilling in het stuurwiel zorgen, iets dat tot stand komt door vlakke plekken in de lagers. Je kunt dit soms ook voelen in de vloerpanelen van de auto.

Een slijpend geluid vanuit de wielen kan duiden op defecte wiellagers

Hoor je een slijpend geluid dat uit de richting van de wielen komt? Dit kan duiden op problemen met de remmen van je auto, maar het kan ook zijn dat de wiellagers aan vervanging toe zijn. Ook als je merkt dat je banden sneller en heviger slijten kan er sprake zijn van problemen met een wiellager. Mocht je dergelijke problemen herkennen, dan is het altijd zaak om snel actie te ondernemen. Rijd je door, dan kan er schade aan andere onderdelen of aan de ophanging van de auto ontstaan. In bepaalde (en ernstige) gevallen kan bij defecte wiellagers het wiel loskomen van de auto. Dergelijke gevaarlijke situaties moet je dus zien te voorkomen.

Ga je zelf monteren of kies je voor de garage?

Je kunt een wiellager prima laten vervangen door een specialist. Je kunt het echter ook zelf doen, iets waarmee je dus behoorlijk wat geld kunt besparen. Wel is het een gegeven dat het steeds moeilijker wordt voor bepaalde auto’s en je sterk afhankelijk van een brug en speciaal toegerust gereedschap bent. Het ligt er ook aan hoe handig je zelf bent. Stel je hebt een Audi, dan is het vaak wel degelijk mogelijk om zelf je wiellagers te vervangen. Je kunt zelfs dubbel besparen door dus zelf nieuwe wiellagers te monteren, door je wiellagers online te bestellen. Je krijgt dan kwaliteits wiellagers tegen een scherpe prijs, scherper in elk geval dan waarvoor de garage ze voor je inkoopt. Dat en het werkloon dat je bespaart door zelf te monteren, levert een zeer aanzienlijke besparing op.

Aan de hand van je kenteken vind je het juiste onderdeel

Je kunt aan de hand van je kenteken in het bezit komen van de juiste wiellager voor je auto, want uiteraard is het ene model het andere niet. Vervolgens is het een kwestie van bestellen door onderdelen op kenteken in te voeren, betalen en vaak heb je jouw wiellagers een dag later al thuis en kun je dus meteen aan de slag.

 

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }