Hoeveel remblokken heeft een auto

Hoeveel remblokken heeft een auto
Een auto heeft 8 remblokken, 2 op elk wiel. De werking van remblokken is vrij simpel. Zodra je het rempedaal indrukt, duwen de remblokken tegen een stalen remschijf aan. Omdat deze schijf aan de aandrijfas vastzit, gaat de omwentelingssnelheid van de wielen omlaag en zo ook de snelheid van de auto. Bij vrijwel elk schijfrem systeem zitten de remblokken in een remklauw (ja, vergelijkbaar met een grijpende hand) en komen ze van links en van rechts naar de remschijf toe. Hoe harder je remt, hoe krachtiger de blokken tegen de schijf worden gedrukt. Het is een beetje te vergelijken met het remsysteem van een fiets. Alleen drukken de remblokken niet direct tegen het wiel, maar tegen een remschijf.

Zitten er ook remschijven (en remblokken) op de achterwielen

Bij het gros van de hedendaagse auto’s zijn op alle wielen schijfremmen geplaatst. Bij oudere auto’s kan het nog voorkomen dat er alleen op de voorwielen schijfremmen zitten en de achterwielen voorzien zijn van trommelremmen. Bij dit remsysteem zitten er 2 remblokken in een metalen trommel aan het uiteinde van de aandrijfas. Trap je op de rem, dan drukken de remblokken tegen de binnenwand van de trommel. Hoe weet je als er schijfremmen of trommelremmen op je achterwielen zitten? Bij velgen met sleuven, of andere openingen, zie je makkelijk als er wel of geen remschijf met remklauw aanwezig is. Is de velg gesloten, dan kun je even een wiel losmaken of de handleiding raadplegen.

De bestanddelen van een remblok

Een remblok bestaat uit een stalen plaat waarop een laag frictiemateriaal zit. De stalen plaat zorgt voor de bevestiging van het remblok in de remklauw. De afmeting en vorm vorm van deze plaat kan in principe voor elk model voertuig verschillen. Het frictiemateriaal van de remblokken zorgt voor de druk tegen de remschijf. Dit frictiemateriaal kan verschillende componenten bevatten.

  • Semi-metalen remblokken: Het frictiemateriaal bestaat uit dunne metaalspaanders van staal, koper en grafiet die met behulp van hars worden gebonden tot een vaste substantie. Semi-metalen remblokken hebben een goede remwerking en zijn economisch in gebruik (gaan relatief lang mee). Ze hebben als minpunt dat de metaalspaanders op termijn voor slijtage van de remschijven zorgen. Omdat het materiaal zwaar is, neemt ook het brandstofverbruik van de auto een fractie toe. Semi-metaal is verreweg het meest gebruikte frictiemateriaal voor remblokken.
  • Organische remblokken: Hier bestaat het frictiemateriaal ​​uit niet-metalen componenten, zoals rubber, glas en kevlar die worden gebonden in hars. Organische remblokken zijn stiller en veroorzaken nauwelijks slijtage aan de remschijven. Echter is hun remwerking iets minder en gaan ze een geringer aantal kilometer mee dan semi-metalen remblokken.
  • Keramische remblokken: Het frictiemateriaal bestaat voornamelijk uit aan een gelijmde keramische vezels. Deze remblokken zijn extreem licht en erg duurzaam. Vanwege de hoge aanschafprijs zijn ze economisch minder rendabel.

Hoe lang gaan remblokken mee

De levensduur van remblokken kan erg variëren. Het is afhankelijk van het gebruik van de auto en je manier van remmen. Maak je meer lange ritten en rem je beheerst, dan slijt het frictiemateriaal aanzienlijk langzamer dan bij veel stadsritten en een nerveus remgedrag. Gemiddeld gaan remblokken met semi-metalen frictiemateriaal 50.000 tot 60.000 kilometer mee op de voorwielen. Op de achterwielen is de wrijvingskracht wat minder en kunnen de remblokken ongeveer 70.000 kilometer mee gaan.

Wanneer de remblokken vervangen

Het is belangrijk om de remblokken te laten vervangen voordat het frictiemateriaal volledig is weggesleten. Want dan zal de stalen bevestigingsplaat van het remblok tegen de stalen remschijf aankomen. Dit zorgt niet alleen voor een angstig schurend geluid bij het afremmen, maar ook voor serieuze slijtage en beschadiging (groeven) van je remschijven. Metaal op metaal verlaagt bovendien de remwerking aanzienlijk. Ook met nog een dun laagje frictiemateriaal op de platen, is de remkracht minder dan normaal. De afstand tussen de remblokken en de remschijf is immers groter geworden.

De dikte van je remblokken kun je helaas moeilijk zelf inspecteren. Zelfs met de wielen los is het lastig om in te schatten hoe dik het frictiemateriaal nog is. De slijtage is namelijk niet evenredig op alle delen van het remblok. Het is verstandig om bij de reguliere grote onderhoudsbeurt (meestal jaarlijks) zowel bij de voorremmen als de achterremmen de dikte van de remblokken te laten inspecteren. Nieuwe geavanceerde auto’s worden vaak uitgerust met slijtage indicatoren. Deze detecteren wanneer het frictiemateriaal vervangen moet worden en geven dit door aan de computer van de auto. Vervolgens gaat een lampje of icoontje aan op je dashboard.

Waarom remblokken per as vervangen

Remblokken worden altijd per as vervangen en daarom ook in een set van 4 verkocht. Dit betekent dat wanneer de blokken op het linker voorwiel sterk versleten zijn, de blokken op het rechter voorwiel ook meteen worden vervangen. Anders ontstaat er een te groot verschil tussen de dikte van de linkerwiel- en rechterwiel remblokken. Dit zorgt op zijn beurt voor een ongelijke remwerking, waarbij de auto naar één kant zal trekken tijdens het remmen. Het is wel goed mogelijk om alleen de remblokken op de voorwielen te vervangen, terwijl je nog een jaartje doorgaat met de blokken op de achterwielen.

Het verschil tussen remblokken

Net als bij elk ander product, bestaan er ook bij remblokken verschillen tussen merken en kwaliteiten. De super goedkope remblokken uit China bijvoorbeeld, hebben de neiging om snel te slijten, ongelijk te slijten en aan de randen af te brokkelen bij intense hitte. ABS remblokken voldoen aan alle EU-keurmerken voor veiligheid, presteren prima, produceren weinig stof en hebben een levensduur van minimaal 50.000 kilometer. De prijs voor deze standaard kwaliteit remblokken ligt relatief laag. A-merken als Brembo en Textar bieden premium kwaliteit remblokken. Deze hebben vaak een hoger remvermogen en een lager slijtageniveau. Premium kwaliteit remblokken zijn uiteraard een stukje duurder in aanschaf.

Goedkope auto onderdelen bestel je eenvoudig en snel op deze webshop!

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }