Wiellagers vervangen? Dat doe je makkelijk zelf!

Wiellagers vervangen? Dat doe je makkelijk zelf!
Trilt het stuur van je auto? Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. De remblokken kunnen versleten zijn, de remschijven kunnen kromgetrokken zijn, of de wiellagers zijn versleten. Gelukkig kun je deze problemen eenvoudig zelf oplossen. In deze blog vertellen we je hoe je zelf de wiellagers van je auto vervangt.

Wat zijn wiellagers?

Wiellagers zijn een belangrijk onderdeel van de wielophanging van je auto. Ze zorgen er namelijk voor dat je wiel een draaiende beweging kan maken. Hoewel er verschillende soorten wiellagers zijn, bestaan ze altijd uit twee ringen. Kogels of rollen zorgen ervoor dat die ringen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen.

Waardoor gaat een wiellager stuk?

De wiellager wordt tijdens het rijden zwaar belast en kan daarom slijten. De oorzaken van een defecte lager zijn dan ook vaak ouderdom of rijden tegen stoepranden. Naast een trilling in het stuur, kun je een versleten wiellager herkennen aan een zoemend of brommend geluid bij het maken van een flauwe bocht. Rijd je door met een defect wiellager, dan kan dit extra schade aan de wielophanging veroorzaken.

Bestel de juiste wiellagers

Er zijn drie verschillende soorten wiellagers beschikbaar voor auto’s. Het conische model is het oudste en tref je alleen achter de auto aan. Een perslager bevindt zich meestal aan de voorzijde van de auto en kán een magnetische ABS-sensor bevatten. Die herken je dan aan de zwarte rand op de wiellager. Ten slotte bestaan er ook wielnaven waar het lager al in zit. Deze komen vooral voor bij de wat nieuwere auto’s en kunnen ook een ABS-module bevatten.

Weet je niet zeker welk type wiellager je nodig hebt? Op deze website controleer je dat eenvoudig en snel op basis van je kenteken.

Demonteer het wiel

Om de wiellagers te vervangen, moet je eerst het wiel van de auto halen. Draai om dit te doen de wielmoeren los en verwijder het wiel.

Conische wiellagers vervangen

Is het wiel verwijderd, haal dan het kapje voor het lager eraf. Met de remreiniger en een doekje verwijder je het vet van de lager, dat werkt net iets prettiger.

Haal nu de splitpen uit de moer en maak de moer los. Nu kun je de moer losmaken en verwijderen. In principe zou je nu de trommel los moeten kunnen halen. Zit deze toch nog vast? Tik er dan met een hamer op, tot hij loskomt. In het deel van de trommel, dat los van de auto is, bevindt zich de wiellager.

Nu sla je met een doorslag de oude ring vanaf de binnenkant uit de trommel. Zet het gat goed in het vet en plaats het nieuwe lager erin. Hiervoor kun je een dop gebruiken. Draai nu de trommel weer terug op de as en vet deze nog eens goed in. Vervolgens draai je de moer weer terug op zijn plek. Let op dat je hem niet te strak aandraait. Het beste kun je dit met een tang vastdraaien en dan één slag terug maken. Plaats ten slotte de splitpen en de borgring weer terug en zet het wiel weer vast.

Pers wiellager vervangen

Nadat je de wielen verwijderd hebt, verwijder je de remtang. Dit is het hele remgedeelte. Nu moet je de grote centrale moer van de aandrijfas eruit halen. Als het goed is, houd je het naaf-gedeelte nu in je hand en daar moet je de lager inzetten.

Aangezien het een ‘pers wiellager’ is, heb je een pers nodig. Zet het naafdeel in de pers en pers het middelste deel er vanaf de achterkant uit. Maak het naafdeel nu eventueel schoon met multicleaner. Zet de lager weer om het naafdeel. Vergeet de borgveer niet terug te zetten, want anders loopt de wiellager er later weer uit. Heb je een pers wiellager met abs-ring? Dan moet je goed opletten dat de sensorring aan de juiste kant zit. Anders doet je abs het niet en krijg je continu storingen.

Het geheel pers je vervolgens weer in elkaar. Dan plaats je het naafdeel weer terug in de aandrijfas. Zet je wielen weer terug en je bent klaar!

Wiellager in een compleet naafdeel vervangen

Heb je een compleet naafdeel? Dan is het vervangen echt kinderspel. De wiellager zit namelijk ín de naaf.

Demonteer de remschijf. Nu zie je het naafdeel zitten. Meestal zit deze met vier bouten vast. Maak de bouten los en haal het naafdeel eruit. Zet het nieuwe erin, maak de bouten weer vast en plaats de remschijf en de wielen terug. Appeltje-eitje!

Vragen tijdens de montage?

Waarschijnlijk kun je met deze handleiding prima zelf je wiellagers vervangen. Maar mocht je nu tijdens de montage toch ergens tegenaan lopen, neem dan vooral contact met ons op. We helpen je graag verder! 

Koop online met kortingen, speciale aanbiedingen en promoties - TecDoc Inside

De hier weergegeven gegevens, in het bijzonder de gehele databank, mogen niet worden gekopieerd. Het is niet toegestaan de afzonderlijke data of databank als geheel zonder expliciete toestemming van TecDoc te kopiëren, te publiceren en/of deze handelingen door derden te laten uitvoeren. Indien er in strijd met de auteursrechten gehandeld wordt, zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden.

array(4) { ["type"]=> int(8) ["message"]=> string(23) "Undefined index: search" ["file"]=> string(89) "/var/www/vhosts/autopartsonline.nl/httpdocs/templates/partials/_article-number-search.php" ["line"]=> int(2) }